DagboekPraat; hoe expressief schrijven jou van je pijn afhelpt.

Al heel vaak ben ik tijdens mijn vele leeswerk en studies m.b.t chronische pijn gestuit op de helende werking van DagboekPraat(expressief) schrijven. Het komt zo vaak terug, via zoveel verschillende kanalen en van zoveel verschillende deskundigen, dat er beslist een grote kern van waarheid in moet zitten. Zo maakte ik onlangs kennis met het werk van Dr John E. Sarno, waaronder de DagboekPraat (vrij vertaald van ‘JournalSpeak’).
Dr Sarno, die recent overleed, was een professor aan de medische faculteit van de Universiteit ven New York. Hij is er tijdens zijn werkzame leven in geslaagd om tienduizenden patiënten, waaronder enkele bekende sterren, succesvol te behandelen zonder operaties of medicatie.

Ik vertel je eerst wat de DagboekPraat inhoudt, en hoe je het toepast. Je kunt dan zelf meteen aan de slag. Daarna vertel ik je meer over de theorie erachter, voor het geval dit je interesseert. Je kunt het natuurlijk ook gewoon proberen..

Hoe werkt ‘DagboekPraat’?

  1. Neem een schrift waar je makkelijk bladzijdes uit kunt scheuren die je daarna weg kunt gooien. Als je liever typt, gebruik dan je IPad of je laptop.
  2. Zoek een rustige plek op waar je je veilig en prettig voelt.
  3. Zet een timer (keukenwekker of IPhone) op 20 minuten, en draai hem om zodat je hem niet kunt zien.
  4. Schrijf net zo lang tot de timer afgaat.
    Heel belangrijk is te weten dat je alles mag schrijven wat je wilt. Niets wat je opschrijft is voor andere ogen bestemd, dus gooi het eruit! Je kunt zo onbeleefd, gemeen, brutaal, ongepast, onbeschaafd of onbeschaamd te keer gaan als je maar wilt. Schrijf alles neer wat maar in je opkomt. Alles, wat je altijd al eens had willen zeggen. Schelden enDagboekPraat vloeken mag ook. Zeg ze maar eens goed de waarheid. Ook al zou het zo kunnen zijn dat het niet helemaal klopt, gooi het er toch maar uit zoals jij dat nu wilt doen. Dat mag nu voor een keer.
  5. Het onderwerp waar je over schrijft, of de persoon tegen wie je aan’praat’, kan en mag zijn: familieleden, vrienden, je werk, je partner, situaties van vroeger en nu, herinneringen uit je kindertijd, en alle emoties die er in je omgaan. Als je een keer geen onderwerp kunt bedenken, schrijf dan bijvoorbeeld boven aan de bladzijde: ‘Waarom ben ik vandaag zo (boos, verdrietig, beschaamd, bang, gefrustreerd)?
    En ga dan maar los!
  6. Schrijf elke dag 20 minuten lang helemaal vrijuit. Hou met niemand rekening. Voor een ander hoef je nu even niet lief te zijn, ben alleen lief voor jezelf. Dat is misschien niet zo aardig, maar dat maakt nu even niet uit: het gaat nu om jou, om jouw leven en jouw pijn.
  7. Doe met je schrijfsel wat je wilt. Gooi het in een prullenbak buitenshuis, of delete het op je computer. Als je het heel graag wilt mag je het ook bewaren om eventueel aan je therapeut te laten lezen, of aan iemand die je heel erg vertrouwt en waarmee je het graag wil delen. Bewaar het dan ergens waar niemand het kan vinden. Het is cruciaal dat je in je schrijven alles hebt kunnen zeggen wat je wilt en hoe je dat wilt. Het is voor niemands ogen bestemd behalve die van jou (tenzij jij het graag met iemand deelt)
  8. Als je pijn minder wordt hoef je het niet meer elke dag te doen, maar iedere keer wanneer je er weer behoefte aan krijgt. Elke keer als je weer last krijgt van een negatieve emotie, je ergens over piekert of je over opwindt.

 

De theorie van (o.a. de DagboekPraat) van Dr Sarno:

Dr Sarno gaat er van uit dat chronische pijn een onbewuste afleiding is die iemand helpt om diepe, onbewuste emotionele zaken te onderdrukken. Hij is er van overtuigd dat wanneer mensen gaan nadenken over datgene waar ze zich in hun onderbewustzijn druk om maken, ze korte metten kunnen maken met de neiging van hun brein om deze gevoelens te onderdrukken. Wanneer de symptomen worden gezien voor wat ze zijn, ontdekt men dat deze eigenlijk geen enkel doel dienen, en kan men ze laten verdwijnen.

Volgens Dr Sarno is de pijn een soort entree naar de afgrond waaronder de waarheid ligt te wachten tot wij er ons van bewust worden. Ga bij jezelf na wat er in je jeugd, je leven, vroeger en nu allemaal gebeurd is. Het is heel eenvoudig. Je hoeft niks te veranderen, alleen maar bewust te worden. De pijn is een simpele manier om ons te beschermen. Voor wat? Het lijkt er op dat onze diepe, lelijke, vervelende en onbeleefde gedachtegang ons bedreigt. Het fenomeen dat onze wanhopige geest ons probeert te beschermen tegen deze gedachtes is de oorzaak van onze chronische pijn volgens Dr. Sarno.
Het klinkt wellicht ongeloofwaardig, maar als jij je donkerste gedachtes en je onderdrukte emoties een stem geeft, bijvoorbeeld door DagboekPraat, kan dat een einde maken aan je pijn.

Hoe doe je dat? Een stem geven aan die emoties en gedachtes. De hier bovenstaande therapie die daarvoor ontwikkeld is, DagboekPraat, hoe werkt het?is heel eenvoudig en kun je eenvoudig thuis toepassen. Je hebt er geen arts of therapeut voor nodig. Het heet: ‘Dagboekpraat’ en wat het doet is dat het jouw oppervlakkige waarheden vertaalt naar je diepe gedachtes, die je moet erkennen om beter te worden. Als jij eenmaal in staat bent om zonder angst je diepe gedachten naar boven te laten komen, zal je lichaam stoppen met het zenden van pijnsignalen naar je spieren, zenuwen en organen. De Dagboekpraat is wordt gebruikt als gereedschap om deze diepere gedachten veilig naar boven te laten komen. De “Dagboekpraat’ spreekt alleen maar voor jouzelf, niemand anders hoeft het te horen. Je moet je eigen brein ervan overtuigen dat je er niet aan onderdoor gaat wanneer je je diepe gedachtes toelaat. In tegendeel; het zal je enorm goed doen als je lichaam niet meer zo hard hoeft te werken om ze voor jou verborgen te houden.

Lees ook mijn andere blog over je pijn wegschrijven hier.

 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:
“Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier
Ga (net als meer dan 1600 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de  hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
Nieuw is de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met 2000 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *