Hoe overleef ik de dag met mist in mijn hoofd? 9 tips!

Hoe overleef ik de dag/mijn werk/dat feestje, terwijl het lijkt alsof mijn hoofd vol watten zitten? Alsof er een lagedrukgebied met mist en bewolking zich in mijn hersens heeft vastgezet?

Veel mensen die aanhoudende pijn hebben zullen dit herkennen. Het is bijvoorbeeld een van de bekende symptomen van fibromyalgie, maar het kan uiteraard ook als bijwerking van je medicijnen optreden. Meestal is het echter gewoon een gevolg van gewoon zoveel pijn in je lijf, dat je je niet meer kunt concentreren.

Pijn is als een kind dat continue in je oor blèrt. Als een inbraakalarm dat maar blíjft loeien. Logisch dat je je niet meer goed kunt focussen op je vriendin die een lang verhaal vertelt, op de cijfertjes op je beeldscherm, of op de volgorde van ingrediënten bij het klaarmaken van een ingewikkeld recept.

Als de sufheid een gevolg is van je medicijnen wordt het wellicht minder wanneer je ze wat langer gebruikt. Of je kunt je arts om een ander middel vragen, met minder bijwerkingen. Maar meestal kun je niet veel doen aan dat mistige gevoel in je hoofd en blijft het lastig om je te concentreren op je taken van de dag.mist in mijn hoofd

Gelukkig ken ik wel wat trucs die je kunnen helpen om beter te functioneren, ondanks die mist. Graag wil ik ze hier vandaag met je delen.

  1. Vertrouw niet volledig op je brein
    Misschien beschouw jij jezelf wel als een intelligent persoon, die zich prima kan concentreren en wiens hersens perfect werken, ook als je veel pijn hebt?
    Vergeet het maar! Er zijn beslist van die periodes, misschien voor sommigen wel elke dag, dat je echt niet kunt vertrouwen op die grijze massa bovenin.
    Ik denk ook vaak zeker te weten dat ik iets goed onthouden heb. Toen mijn broer mij laatst wees op het feit dat ik een hoger bedrag, dat ik van hem te goed had, opgaf dan tevoren, was ik zo zeker van mijn zaak, dat ik hem zonder een moment van twijfel terugmailde: “Nee hoor, het klopt wel. Kijk er maar oude mails op na”. Waarop hij mij weer mailde met de betrokken mail in gekopieerd (’kijk jíj je oude mails maar eens na!’), waarna ik met het schaamrood op de kaken moest bekennen dat hij gelijk had. Voortaan hou ik er dus wel degelijk rekening mee dat ik mijn brein blijkbaar niet meer 100% kan vertrouwen.
  2. Raak niet in paniek.
    Je bent echt niet dement aan het worden. Soms denkt iemand dat hij al beginnende Alzheimer heeft. Maar mist in het hoofd is heel wat anders en heeft niks te maken met dementie of Alzheimer. Als ik niet meer precies weet wat jij me net verteld hebt, is dat heel wat anders dan wanneer ik niet meer weet wie jij bent.
  3. Maak lijstjes! En gebruik ze ook!
    Het bekendste lijstje is het boodschappenlijstje. Maar hier kan nog veel aan geperfectioneerd worden. Je kunt je lijstje indelen op de verschillende groepen en de indeling in de winkel. Bij AH zit dat zelfs in de app. Je maakt je lijstje en hij maakt automatisch de beste volgorde voor de winkel van jouw keuze.
    Er zijn ook allerlei handige apps om lijstjes te maken. Ik heb zelf een hele lange lijst gemaakt van alle producten die ik ooit maar gebruik. Alles gerubriceerd per groep en per winkel, dus de supermarkt, de drogist, de HEMA, etc. Die lijst staat in de computer zodat ik hem naar behoefte kan aanvullen. Ik heb een paar exemplaren geprint. Wanneer ik mijn boodschappenlijstje moet gaan maken, voor mezelf of voor die gene die de boodschappen gaat doen, hoef ik maar die lijst langt te lopen om niks te vergeten. Echt ideaal. Het is een keer een investering van tijd, maar je kunt er zo lang over doen als je wilt, steeds verder aanvullen tot hij min of meer compleet is. Nu spaart het me elke keer een hoop tijd, en ik vergeet zelden meer iets.
    Natuurlijk zijn er lijsten te maken voor alles. Maak een lijstje van de dingen die je aan je arts wilt vragen. Een lijst van klusjes die gedaan moeten worden, vrienden die je weer eens moet bellen, etc. etc.
    Tegenwoordig zijn de ingenieuze zgn ‘Bullet Journals’ (BuJo) erg hip, een kruising tussen een agenda, dagboek en notitieboekje. Zoek maar eens via Google, Instagram of Pinterest. Je kunt hierin bijvoorbeeld , naast je agenda en to-do lijstjes ook je doelstellingen voor de dag, week of maand bijhouden, of een pijndagboek integreren. Je kunt een kant en klare kopen van bv Leuchteurm, of er zelf een aanmaken in een goedkoop notitieschrift.
  4. Slaap
    Het probleem met een mistig hoofd is dat het erger wordt wanneer je moe en afgedraaid bent. Erg genoeg is een slechte slaap vaak een gevolg van veel pijn. Maar doe je best om, zoveel als je kunt, ’s nachts te ontspannen, en praat eventueel met je arts wat er aan te doen is. Lees hier ook nog eens mijn blog ‘Chronische pijn, dief van je slaap’:
  5. Vitamines en supplementen
    Als je toch bij de dokter bent, vraag dan eens of hij of zij nog tips heeft om de mist te verminderen. Er zijn bepaalde supplementen die bij sommige pijnpatiënten een goed resultaat in deze geven, zoals vitamine B en D-ribose.
  6. Breng de zuurstof in je bloed in beweging
    Oefeningen doen, en bewegen doet de bloedsomloop toenemen, en daarmee ook meer zuurstof naar je hersens brengen. Ik weet ook wel dat er dagen zijn dat je niet eens in staat bent om te douchen, laat staan om buiten te gaan wandelen. Probeer op die dagen toch op zijn minst een paar keer even op je balkon of in de tuin te gaan zitten, en rustig diep in en uit te ademen. Het helpt echt, je zult merken dat je je daarna echt beter kunt concentreren.
  7. Verminder de hoeveelheid prikkels van buitenaf
    Als jij een groot deel van de dag de tv hebt aanstaan, je telefoon regelmatig piept, je computer aanstaat, je partner en je kinderen om en langs je heen bewegen en praten, dan is de kans groot dat de hoeveelheid prikkels jouw grenzen ver overstijgt. De mist in je hoofd zal hierdoor flink toenemen. Probeer eens op de dagen dat je veel moeite hebt om je te focussen alle media uit te zetten.(Ik probeer dat ook wel eens met mijn huisgenoten, maar dat lukt meestal niet -;) . Maar alleen al je telefoon, tv en computer uitschakelen zal je echt al helpen om een helderder hoofd te krijgen.
  8. Vergeet multi-tasking.
    Doe nog maar een ding tegelijk. Ook al kunnen vrouwen beter dan mannen met twee (of meer) dingen tegelijk bezig zijn, toch heeft onderzoek uitgewezen dat we die taken dan toch niet zo goed uitvoeren als we wellicht denken. En met een mistig hoofd kun je dat helemaal wel schudden. Doe dat dus zo min mogelijk. Probeer je op een activiteit tegelijk te focussen; met watten in je hoofd is dat al lastig genoeg.
  9. Vermijd coffeïne.
    Koffie, een colaatje, ik vind het allebei lekker, en ik denk ook dat het helpt wanneer ik suf ben. Toch schijnt het zo tecafeïne zijn dat je wel even wat wakkerder bent, maar dat de dip later nog groter is. Ook kunnen ze de hoeveelheid gedachten die door je hoofd flitsen groter maken, en dat is ook niet echt bevorderlijk voor een helder hoofd.

Tenslotte: Werk niet harder, maar slimmer!
Als je je huis opgeruimd houdt hoef je niet lang te zoeken. Als je een hoofdlijst heb (punt 3) ben je sneller klaar met je boodschappen(lijstje). Als je nog werkt en vaak in vergaderingen zit kun je overwegen een zgn. ‘Echo smartpen’ (een pen die je kunt aansluiten op je computer, en die geschreven tekst kan omzetten in digitale en audio) aan te schaffen.
Probeer zelf trucs te verzinnen om je leven wat gemakkelijker te maken. Niet voor een ander, maar voor jezelf. Omdat het je energie oplevert voor leuke dingen, voor je familie en vrienden, en voor je hobby’s. Zodat je, wanneer je een goede dag hebt, niet hoeft te gaan opruimen en schoonmaken, maar een leuke afspraak met een vriend(in) kunt maken.
Succes!
Heb jij nog een goede tip voor lotgenoten, plaats hem dan onder dit blog. Alvast bedankt.

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:
“Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier


Ga (net als meer dan 1700 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de  hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.

Nieuw is de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met 2000 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *