OverLIEVE HELP! Steunen en gesteund worden bij chronischeCall to action pijn en ander onzichtbaar leed’

Algemeen
Inhoudsopgave
Waarom?
Bestellen


Algemeen
Het boek ‘Lieve Help!’ heeft sinds de verschijning alleen maar jubelende reacties gehad. Niet alleen van pijnartsen, fysiotherapeuten, (medisch) journalisten, psychologen en bestuursleden van patiëntenverenigingen, maar juist ook van de allerbeste deskundigen, de vele chronisch pijnpatiënten zelf! Nog dagelijks ontvangt schrijfster Anna mailtjes van mensen met pijn, die zeggen dat het boek hun leven ten goede veranderd heeft. Er zijn meerdere patiënten geweest die nadat ze het boek zelf gelezen hebben daarna meerdere exemplaren bestelden om cadeau te geven aan familieleden en vrienden. Vaak komt ook de verzuchting van met name mensen die al langer chronisch pijnpatiënt zijn: “Waarom was dit boek er niet in ‘mijn’ tijd, toen ik nog moest leren hoe ik mijn nieuwe leven met pijn zo goed mogelijk kon inrichten, en hoe ik het het beste kon aanpakken t.a.v mijn partner en jonge kinderen?”

‘Lieve Help!’ is geschreven door Anna Raymann, zelf chronisch pijnpatiënt en fysiotherapeute. In de zwaarste periode van haar ziekte liep zij zelf keihard aan tegen het probleem van de verminderde sociale contacten, wanneer je elke dag met pijn moet dealen. Door diepgaande studie, het interviewen van vele deskundigen en meer dan 70 andere chronisch pijnpatiënten, ontdekte zij de juiste handvatten die nodig zijn om die sociale relaties goed en warm te houden. Die handvatten zijn niet alleen essentieel voor de persoon met pijn zelf, maar ook voor de mensen er omheen: partners, kinderen, familieleden, vrienden, buren en collega’s.


Hieronder kun je in de inhoudsopgave van het boek zien hoe het boek voor hen allemaal is geschreven, duidelijk verdeeld in de verschillende hoofdstukken.

‘Lieve Help!’ Is een uniek boek geworden, juist omdat het nu eens niet geschreven is door een deskundige arts of psycholoog, want die boeken zijn er al meer dan genoeg. Dit is het eerste boek dat zich in zijn geheel concentreert op de sociale relaties van de pijnpatiënt, met ook grote aandacht voor ‘de ander’, en dat bovendien is samengesteld met behulp van meer dan 70 andere ervaringsdeskundigen.

Inhoudsopgave

Bekijk hier de inhoudsopgave van ‘Lieve Help!’:

Inhoud_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Waarom gaat dit boek jou helpen?

Een Lieve Helper:

  • neemt degene met pijn serieus
  • gelooft de persoon met pijn
  • zorgt dat er een goed en warm contact is en blijft
  • blijft of wordt een regelmatige aanwezige in het leven van degene met pijn
  • zoekt uit wat ze kan doen om het leven voor de persoon met pijn en zijn/haar gezin wat gemakkelijker te maken
  • kan geen pijn wegnemen, en dat wordt ook helemaal niet van hem of haar verwacht
  • hoeft niet altijd praktische hulp te geven: vaak is een kaartje, telefoontje of bezoekje af en toe al genoeg

bloemetjes__klein

 

Uit eigen ervaring, maar zeker ook door met veel chronische patiënten te praten, weet ik hoe moeilijk de communicatie tussen patiënten en hun omgeving in de praktijk vaak is. Vooral wanneer het gaat om een onzichtbare ziekte of pijn. De relatie komt dan vaak onder druk te staan

Ik ben erachter gekomen dat er over dit aspect van het hebben van een chronische ziekte weinig geschreven is en weinig verteld wordt op de pijnpoli’s en de cursussen voor chronische (pijn)patiënten. En dat is gek want de helft van de chronische (pijn)patiënten geeft aan dat de relaties met de mensen om hem heen zijn verslechterd. Een groot aantal van hen zegt zelfs dat ze dit nog erger vinden dan de pijn/ziekte zelf!

Daar komt nog eens bij dat bewezen is, dat wanneer er meer sociale steun is, de pijnervaring afneemt en dat daardoor ook minder medicijnen en behandelingen nodig zijn!bloemetjes_vert

De patiënt wil kwijt hoe het ermee staat en heeft aandacht en hulp nodig. De omgeving, partner, kinderen, familie, vrienden, willen weten hoe het gaat en graag aandacht en hulp geven. Het klinkt zo simpel maar in werkelijkheid is het maar al te vaak een moeizaam proces. Met als gevolg dat de patiënt zich nog rotter en eenzamer voelt dan hij al door zijn pijn of ziekte deed, en dat zijn of haar omgeving zich nutteloos, onbegrepen, onhandig of schuldig voelt. Veel patiënten geven aan dat ze het onbegrip vanuit hun omgeving nog erger vinden dan de pijn zelf!

Om zowel de patiënt als de mensen in zijn of haar omgeving te helpen heb ik het boek “Lieve Help!” geschreven. Vol met tips, do’s and don’ts, valkuilen en misverstanden, die de omgang met elkaar, voor zover dit de (pijn)klachten betreft en alles wat daarmee te maken heeft, gemakkelijker maken. Zodat de ziekte niet tot verwijdering maar misschien juist wel tot versterking en verdieping van de relaties kan leiden.
Want het hebben van een chronische ziekte is al zwaar genoeg!

Daarom heb ik het tot mijn missie gemaakt om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen met chronische pijn, én de mensen om hen heen de handvatten krijgen aangereikt hoe ze onder deze omstandigheden goed met elkaar om kunnen (blijven) gaan. Via de website, Facebook, het boek en de presentaties die ik geef.

Voor het samenstellen van ‘Lieve Help!’ is samengewerkt met diverse patiëntenverenigingen en met een psychologe die gespecialiseerd is in de behandeling van chronische pijnpatiënten. Er zijn via de patiëntenverenigingen door patiënten uit het hele land, én mensen uit hun omgeving, vragenlijsten aangevraagd en ingevuld. Dit om nog beter in kaart te brengen waar de problemen zitten en om zoveel mogelijk goede tips te verzamelen voor wat wél werkt. Daarnaast hebben nog eens dertig chronisch pijnpatiënten als proeflezers gefunctioneerd en het manuscript doorgenomen toen de ruwe versie klaar was. Zij hebben hun feedback doorgegeven en  die is uiteraard in het manuscript verwerkt.


Bestellen
Bestel hier jouw exemplaar van Lieve Help! vandaag nog voor 17 uur, dan heb je het morgen al in huis.

bloemetjes_2_zonderlijn_recht
Wellicht vind je dit ook interessant:

recensies Lieve Help!

voorwoord Lieve Help!

bestellen Lieve Help!

 

 

Terug naar boven