Schrijf je pijn weg.

 

Wetenschappelijk aangetoond

Honderden wetenschappelijke onderzoeken hebben het al sinds de tachtiger jaren aangetoond: schrijven verlicht je pijn. En dat niet alleen, nee, expressief schrijven doet je ook beter slapen, verbetert je algemene gezondheid, pakt oude trauma’s aan en doet je sneller opknappen na een medische ingreep.

Naar succesvoorbeelden hoef ik natuurlijk niet ver te zoeken. Voor mijzelf is schrijven een van de meest helendeZo schrijft een cpp therapieën geweest. Toen ik in de zwaarste periodes van mijn ziekte een blog begon te schrijven, dat later uitmondde in de publicatie van mijn eerste boek ‘Limiet gehaald‘ was dat de eerste stap op weg naar herstel.
Niet dat ik nu helemaal beter ben. Niet dat ik geen pijn heb, zolang ik maar schrijf. Nee, zelfs ook terwijl ik dit schrijf lig ik op bed (en typ ik met de laptop op mijn trouwe steun), omdat mijn rug deze week weer eens niet meewerkt. Maar ik kan daar nu veel gemakkelijker in berusten dan vroeger. Dus maak ik de pijn niet nog erger door te stressen en te piekeren over afspraken die ik moet afzeggen en dingen die ik me had voorgenomen en nu niet kan doen, en vind ik mezelf niet meer zielig. Schrijven gaat die emotionele stress tegen. Ik schrijf mezelf úit de pijn.

Hoe zit dat precies met dat schrijven wil je nu weten. Want misschien kan je helemaal niet schrijven, of vind je dat althans van jezelf. Gelukkig maakt het helemaal niet uit hoe goed of hoe slecht je schrijft. Je hoeft dus ook niet gelijk op zoek te gaan naar een uitgever.
Ik zal je uitleggen hoe het moet en hoe het werkt.

 

Olifantenpaadjes

Ken je het begrip olifantenpaadjes? Dat paadje door het gras, dat ontstaan is doordat iedereen een stukje wil afsnijden omOlifantenpaadje sneller bij het station, hun kantoor, of dat restaurant te komen, dan wanneer ze netjes over de stoep zouden lopen. Dat is een olifantenpaadje. En als zo’n olifantenpaadje eenmaal is uitgesleten volgt iedereen automatisch dat pad. Onthoud dat even.

Nu begint het vandaag den dag heel langzaam tot de behandelaars door te dringen dat er een groot verschil is tussen de manier waarop je acute pijn moet behandelen, ten opzichte van chronische pijn. Toch wordt dit nog heel vaak op precies dezelfde manier aangepakt, zoals  de zelfde medicatie voorschrijven bijvoorbeeld.

Chronische pijn is echter een neurofysiologische aandoening. Onderzoekers kunnen op een MRI zien dat, wanneer pijn chronisch is geworden, de aanzet van de pijn in de hersens zich heeft verplaatst van het centrum van acute pijn naar het emotionele centrum. Behandelingen die acute pijn aanpakken zullen niet helpen omdat ze alleen maar het fysieke deel aanpakken. Patiënten met neurofysiologische pijn hebben zenuwbanen ontwikkeld die gestopt en ‘gereset’ moeten worden. Ze kunnen niet ongedaan worden gemaakt; dat is net zo onmogelijk als wanneer je zou moeten afleren om te kunnen fietsen.

In jouw hersens zijn ook van die olifantenpaadjes ontstaan. Daarover razen de pijnprikkels almaar door. Zonder echte oorzaak of doel, maar omdat dat pad nu eenmaal uitgesleten is.  Ze zijn het zo gewend, weten niet beter, en zien geen alternatieven. Dat paadje zal niet uit zichzelf verdwijnen, ook niet door medicatie. Sterker nog: zolang je stress hebt zal het pad alleen maar verder uitslijten. En die pijn levert je weer meer stress op, omdat pijn nu eenmaal bewezen een van de grootste stress-veroorzakers is. Dus je zit in een negatieve spiraal die jou alleen maar van de wal in de sloot helpt.hersens

Het enige wat je hieraan kunt doen is om nieuwe paadjes te maken. Paadjes die druk bezet worden door ‘leuke’ prikkels.
Als je op je weg naar het station via een andere weg door het gras gaat, zal daar na lang gebruik een nieuw paadje ontstaan. Gelukkig kun je ook alternatieve (goede) zenuwbanen ontwikkelen. Paadjes die druk bezet worden door ‘goede’ prikkels.
Dat is waar expressief schrijven om de hoek komt kijken.

 

Expressief schrijven

Met expressief schrijven druk je je gedachten en gevoelens uit. Om te beginnen moet je ‘negatief’ gaan schrijven. Dat is een essentiële stap in het proces. Schrijf gewoon al je negatieve gedachten en gevoelens op papier.

Schrijf alles op wat je te binnen schiet. Niet alleen over je pijn, de gevolgen ervan voor jouw leven, maar ook over nare dingen die in het verleden gebeurd zijn, schrijf de pijn wegover dat andere verdriet -dat misschien niks met de pijn te maken heeft-, over de ergernissen in je dagelijkse leven, maakt niet uit! Hoe meer gedetailleerd je het kunt beschrijven, des te beter is het. Schrijf je gevoelens en gedachtes op die je hebt bij je pijn en de gevolgen ervan. Probeer dit elke dag te doen, gedurende 5-20 minuten, niet langer!

Maakt niet uit hóe je schrijft, je hoeft niet mooi of goed te schrijven, en maak je ook geen zorgen over spelfouten. Dat doet er hier niet toe. Het kan wel zijn dat je je na het schrijven even extra boos of verdrietig voelt. Dat gaat echter over, laat het gewoon maar even gebeuren. Je mag jezelf na het schrijven ook best belonen door iets leuks te gaan doen.

Dr. David Hanscom, auteur van ‘Back in Control’, die de DOCC-methode voor chronisch rugpatiënten ontwikkelde, beschrijft in zijn boek een uitgesproken methode voor dit ‘negatieve schrijven, die hij op zijn beurt weer leerde van David Burns (‘Feeling good’).
Deze methode is zo specifiek dat hij niet in twee zinnen is uit te leggen, dus als daar belangstelling voor is zal ik die nog wel eens in een apart blog beschrijven. In zijn methode is het ook heel cruciaal dat je na het schrijven je papieren vernietigt en weggooit. Dat heb ik in andere publicaties van onderzoeken echter niks over teruggevonden. Ik doe het zelf in elk geval niet.

 

Van negatief naar positief

Als je op een gegeven moment alles over de pijn en de gevolgen voor jouw leven, en dat van de mensen om je heen, hebt ‘weg’geschreven, kun je een stapje verder gaan, door meer van je gedachten en gevoelens op te schrijven, ook de positieve. Je kunt een dankbaarheidsdagboekje gaan bijhouden, of meedoen aan een van de andere challenges die uitgelegd worden in mijn blog over positief worden/zijn/blijven.

Maar ook in dit stadium moet je nog steeds je negatieve ervaringen blijven opschrijven. En ook al kom je er misschien niet meer elke dag aan toe, probeer het toch zo vaak te doen als ‘nodig’ blijkt. Mensen die deze therapie met succes gedaan hebben ervaren meteen weer meer stress -en ten gevolge pijn-, als ze het een tijd hebben laten versloffen. Wanneer stress en pijn dus weer toenemen pak het dan zo snel mogelijk weer op.

 

Beloning

Uit de vele onderzoeken die gedaan zijn blijkt dat mensen die op deze manier hun gedachten en gevoelens van zich wegschrijven gezonder zijn, zowel fysiek als emotioneel. Men kan beter met de pijn omgaan en men slaapt beter. Alleen dat laatste kan je pijn overdag al verminderen. Door nieuwe (positieve) olifantenpaadjes te maken in je hoofd zal de pijn nog verder afnemen.
Geef het een kans. Probeer het eens een tijdje, want zeg eens eerlijk, wat heb je nou helemaal te verliezen?
Ik hoor graag te zijner tijd je bevindingen.

bloemetjes__mini

 


De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

bloemetjes

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!’
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over Lieve Help!

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website?
Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:bloemetjes__ieniemini
“Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve Help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier bloemetjes__ieniemini

 

Ga (net als meer dan 1700 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
Als je met andere chronisch pijnpatiënten in een veilige omgeving contact wilt komen, kom dan eens kijken bij onze Besloten Facebook-groep, met meer dan 2500 leden.bloemetjes__rechtsom

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *