Tien fabeltjes over chronische pijn

Wat is chronische pijn?

Chronische pijn is pijn, die in tegenstelling tot acute pijn, langer dan 3-6 maanden aanhoudt. De oorzaak (weefselschade) is vaak niet (meer terug) te vinden. Een op de vijf volwassenen lijdt aan chronische pijn. Chronische pijn is meer dan alleen lichamelijk. De pijn is een optelsom van lichamelijke, geestelijke en sociale factoren. Doordat het merendeel van de mensen, -ook artsen- slechts kijkt naar het lichamelijke aspect, zijn er veel fabeltjes over chronische pijn ontstaan. Bovendien krijgen patiënten vaak te veel of onnodig zware pijnstillers, die niet of nauwelijks helpen.
Lees hier meer over wat chronische pijn is.

De top 10 van fabeltjes over chronische pijn

  1. De dokter kan medisch gezien niks vinden, dus moet de pijn ‘tussen de oren zitten’ (dus het is psychisch). 
    Hoewel de processen die te maken hebben met chronische pijn zich wel degelijk in je hersens afspelen, wil dat niet zeggen dat de pijn tussen de oren zit, in de zin van dat je je het maar inbeeldt. Je pijn is wel degelijk echt! Chronische pijn is een ingewikkelde combinatie van processen in hersenen en lichaam, en veel huisartsen en therapeuten hebben niet de opleiding gehad om hier op de juiste manier mee om te gaan. Heel langzaam aan schijnt daar een kentering in te komen; er is steeds meer aandacht voor chronische pijn. De nieuwe Zorgstandaard Chronische pijn https://www.pijnpatientennaar1stem.nl/zorgstandaard/ is daar een goed voorbeeld van.
  2. Mensen die klagen over hun pijn en op zoek zijn naar genezing zijn aanstellers of watjes.
    Op zoek zijn naar een adequate behandeling heeft niks met aanstellerij of met een lage pijndrempel te maken. Het is zelfs zo dat wanneer jij al in een vroeg stadium op zoek gaat naar middelen tot genezing, je de meeste kans hebt om weer helemaal beter te worden. Pijn is niet iets waar je gewoon maar mee moet dealen en ‘flink’ over moet zijn. Pijn is een alarmsignaal, en al is in het geval van chronische pijn het alarmsysteem grondig van slag, het is zaak zo snel mogelijk uit te zoeken waardoor dat komt, en hoe je dit weer kunt ‘repareren’.
  3. Als je de pijn negeert, verdwijnt hij vanzelf.
    In de meeste gevallen zal chronische pijn niet vanzelf verdwijnen als je er maar geen aandacht aan besteedt. Sterker nog, hij kan zelfs verergeren. Ga dus op zoek naar een competente behandelaar, die verstand heeft van chronische pijn. Deze mensen vind je vaak in pijnklinieken, maar er zijn ook gespecialiseerde fysiotherapeuten. Het allerbeste is een multidisciplinaire aanpak, dus bijvoorbeeld behandelingen van een therapeut, een psycholoog en een maatschappelijk werker die in overleg met elkaar en met jou een behandelplan opstellen. Daarnaast zal je zelf ook aan de bak moeten. Je zult ‘huiswerk’ moeten gaan doen, wellicht je je leefgewoontes moeten aanpassen, meer gaan bewegen, en zelf op zoek gaan naar afleiding van de pijn.
  4. Als iemand er goed uitziet, kan hij onmogelijk veel pijn hebben.chronische pijn is onzichtbaar
    Het bedrieglijke van chronische pijn is dat je er aan de buitenkant niks van ziet! Daardoor worden patiënten vaak niet geloofd, krijgen ze geen steun, en wordt er geen praktische hulp aangeboden. Het is een vervelende bonus die je erbij krijgt. Net als de negatieve emoties die meestal met chronische pijn gepaard gaan.
  5. Chronische pijn wil zeggen dat de weefselschade niet goed genezen is.
    Weefselschade en pijn is niet hetzelfde! Vaak is er ook helemaal niks gebeurd en is er geen enkele oorzaak bekend. En zelfs wanneer er wel bijvoorbeeld een val of blessure is geweest die de pijn in eerste instantie heeft veroorzaakt, dan zal de weefselschade hiervan bijna altijd binnen drie maanden genezen. De pijn die blijft heeft hier niet veel meer mee te maken en wordt meestal veroorzaakt door een overgevoelig zenuwstelsel.
  6. Omdat ik pijn heb moet ik rusten en zo weinig mogelijk bewegen.
    Na een blessure, die acute pijn geeft, is het vaak wel belangrijk om tijdelijk rust te houden. Als de pijn echterover je grenzen heengegaan chronisch is geworden wijzen wetenschappelijke studies er onophoudelijk op dat het belangrijk is om actief te zijn, te bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen bv) en oefeningen te doen. Niet alleen versterkt dat je spieren en je mobiliteit, tevens maakt je lichaam endorfines aan, waardoor je je beter zult voelen. Iemand met pijn heeft vaak niet veel zin om te bewegen, maar geloof me: het is broodnodig, en je zult beloond worden!
  7. Ik moet röntgenfoto’s, een CT-scan of een MRI laten maken, en dan zal ik weten wat er aan de hand is.
    Eerlijk gezegd zien onze botten en gewrichten er steeds minder mooi uit wanneer we ouder worden. Bij ons allemaal zal dus wel wat worden aangetroffen dat er niet meer zo uit ziet als toen we twintig waren. Haal willekeurig 100 mensen van de straat en leg ze in een MRI-apparaat. Er zullen dan veel mensen blijken te zijn met grote afwijkingen, die totaal geen pijn hebben, en er zullen mensen zijn met veel pijn, waarvan op de MRI helemaal niks afwijkends te zien is. De visuele beelden van botten en gewrichten helpen zelden met antwoorden wanneer het gaat om chronische pijn. We zouden naar het brein moeten kijken om de goede antwoorden te vinden.
  8. Je kunt alleen maar pijn hebben wanneer er ergens in het lichaam weefselschade is.
    Zoals ik hierboven al eerder schreef: bij chronische pijn is weefselschade als oorzaak niet of niet meer aanwezig. En is hoe dan ook niet meer relevant. Wat er gebeurt speelt zich af in het brein. Het alarmsysteem van het zenuwstelsel is zo overgevoelig dat het blijft afgaan, ook al is er helemaal geen bedreiging meer. Dát zul je gaan moeten aanpakken. Pijn kan dus bestaan zonder enige weefselschade.
  9. Bij chronische pijn is medicatie heel belangrijk en/of een operatie of amputatie is de  oplossing voor mijn pijn.
    Heel soms kan een operatie de oplossing zijn voor aanhoudende pijn, maar in de meeste gevallen is dat niet zo. Het Failed Back Surgery Syndrom (FBSS) is hier een berucht voorbeeld van. Na amputatie (bij CRPS) ontstaat heel vaak fantoompijn.
    Medicatie kan wellicht helpen om je weer aan het bewegen te krijgen, of om je beter te laten slapen. Maar in het algemeen volg je de beste weg naar minder pijn door je brein iets anders dan de pijn te geven. Afleiding is cruciaal. Bewegen, sporten, muziek maken of luisteren, sociaal contact, hobby’s beoefenen, een studie doen, etc doet uiteindelijk meer voor je pijn dan morfine.
  10. Chronische pijn gaat nooit meer over.
    Tenzij de pijn veroorzaakt wordt door een bepaalde, ongeneeslijke, aandoening als reuma, kan chronische pijn wel degelijk genezen. Er zijn heel veel behandelingen en activiteiten die een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van de pijn. Zonder pillen of operaties. Je vind ze hier: http://boek-en-steun.nl/vermindering-van-chronische-pijn/

 

Lees ook: “Wat jij kunt betekenen voor iemand met chronische pijn”

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:
“Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier

 

Ga (net bijna 2000 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de  hoogtevan alle nieuws, tips en adviezen.
Ook aan te bevelen is de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met meer dan 2500 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *