Hier vind je wat tips voor jou, wanneer je de zoon of dochter bent van iemand die altijd of steeds weer opnieuw pijn heeft

 

Als je ±6 tot ±13 jaar bent:

bloemetjes__ienieminiWat kun je doen?
Wat kun je voor en met mamma* doen als ze pijn heeft?

Bijvoorbeeld:

3_mom reading

  1. een mooie tekening of een lief briefje voor haar maken
  2. samen bespreken en opschrijven wat jullie kunnen gaan doen wanneer ze weer een goede dag heeft
  3. haar hulp vragen met je huiswerk
  4. je laten overhoren voor een proefwerk
  5. samen een dvd kijken
  6. samen een spelletje doen
  7. eenvoudige klusjes in het huishouden doen, zoals een boodschap doen, tafeldekken, afwasmachine in- of uitruimen, enzovoort
  8. als ze verdrietig is haar troosten door:
    – een arm om haar heen te slaan en haar voorzichtig te knuffelenbloemetjes_2_zonderlijn
    – of een grapje te maken
    – of te zeggen dat je haar lief vindt
    – of haar een kusje te geven
    – of door haar af te leiden door iets te vertellen over je vriendjes
    – of over iets dat je op school hebt meegemaakt.

 

Je denkt misschien wel eens dat je niks voor je moeder kunt doen wanneer ze veel pijn heeft, maar dat is niet zo. Het is bijvoorbeeld al heel fijn voor haar als ze ziet dat jij op school je best blijft doen. Ook hoef je je niet schuldig te voelen als jij gewoon plezier maakt wanneer zij zo veel pijn heeft. Dat is zeker niet nodig, want daar is ze juist heel blij om. Dat helpt haar allemaal om weer wat vrolijker te worden.

 

bloemetjes__ienieminiAls je je zorgen maakt
Vraag aan je vader, moeder mensen zoals je opa of oma of ze alles over de ziekte aan je willen uitleggen. Stel alle vragen die bij je opkomen, ook over wat er allemaal gaat gebeuren of veranderen nu je pappa of mamma zo vaak pijn heeft.

 

bloemetjes__ienieminiAls je boos of verdrietig bent.
Dat is heel normaal, hoor. Je kunt een paar dingen doen om je boosheid of verdriet over alle kwijt te raken, zoals:

  • Schrijf het op. Schrijf over je gevoelens en stop de brief in een mooi doosje weg, of verscheur hem juist extra hard en gooi hem dan weg!
  • Laat je troosten door je huisdier of je knuffel, of door oma of opa, of andere mensen die je lief vindt.http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-boy-playing-football-image2625529
  • Als je zo boos bent dat je iets kapot wilt slaan of schoppen, ga dan lekker in een dik kussen slaan en stompen, of een stapel oud papier kapot scheuren.
  • Zoek afleiding. Ga iets doen wat jou op dat moment het beste af kan leiden, zoals tekenen schilderen, een computerspel spelen, fietsen, muziek luisteren, buitenspelen, bij een vriendje spelen, knuffelen met je huisdier of je knuffel, zingen, een film kijken, voetballen, een taart bakken, of muziek maken. Alles wat jij kunt bedenken, en dat niet gevaarlijk of verboden is, is goed wanneer het jou rust of afleiding geeft.
  • Praat er met iemand over.
  • Je hoeft het niet te verbergen wanneer je verdrietig bent. Je mág af en toe boos of bedroefd zijn. Dat is alleen maar logisch en dat snappen je ouders best. Misschien is het soms juist wel goed om tegen andere mensen te vertellen dat je boos of verdrietig bent door de ziekte van je moeder. Dan kunnen ze jou ook beter begrijpen.

 

bloemetjes__ienieminiAls je je schuldig voelt
Voel je je wel eens schuldig omdat jij wel gewoon leuke dingen kan gaan doen? Dat hoeft niet want jouw pappa en mamma vinden het juist fijn wanneer jij een fijne tijd hebt. Ze hoeven zich dan juist minder zorgen over jou te maken.
Je hoeft je sowieso niet schuldig te voelen over de ziekte van je moeder of vader, want daar kun jij helemaal niks aan doen!


bloemetjes__ienieminiEn verder:
 |
Praat erover, ook op school en bij je sportclub.

  • Leg het aan anderen uitpresentatie
    Misschien kun je er bijvoorbeeld in je klas een keer een spreekbeurt over houden, waarin je ook vertelt wat er voor jou allemaal anders is geworden sinds je moeder ziek is.
  • Sterker
    De ziekte heeft ook wel een paar positieve gevolgen. Je krijgt misschien een sterkere band met iedereen die bij je thuis woont. Je wordt zelfstandiger doordat je waarschijnlijk al meer dingen zelf moet doen dan je leeftijdsgenootjes. Ook zul je er sterker door worden omdat jij beter hebt geleerd hoe je met vervelende dingen om moet gaan. Dat zal je misschien nu nog wel niet zo boeien allemaal, maar later als je groot bent zul je er zeker wat aan hebben.

bloemetjes

 

Als je ±14 jaar of ouder bent:

  • Informatie
    Zoek informatie over de ziekte van je moeder zodat je beter begrijpt wat er met haar aan de hand is en wat je te wachten staat.
  • Grenzen
    Hoewel er thuis terecht een helpende hand van je verwacht mag worden, is het ook goed om je eigen grenzen in het helpen te bepalen, uiteraard wel in goed overleg met je ouder(s). Om straks je eigen leven op te bouwen moet je een opleiding kunnen volgen die je interesseert. Om je te kunnen ontspannen en energie op te doen, heb je tijd nodig voor activiteiten die je leuk vindt. Zodat je ook met je vrienden kunt blijven omgaan en nieuwe vrienden kunt maken. Geef thuis duidelijk aan op welke tijden je wel en niet voor klussen beschikbaar kunt zijn. Dat is niet egoïstisch. Dat is nodig om je taken thuis vol te houden en om later een zelfstandig bestaan op te kunnen bouwen.
  • Praat erover
    Met je ouders, met je broers en zussen als je die hebt, of met mensen buiten jullie gezin, die je vertrouwt. Dat kan een familielid zijn, of een buurvrouw, of een leraar op school.
  • Uitlaatklep
    Zoek een manier om iets positiefs met je ervaringen te doen. In bijvoorbeeld schrijven, schilderen, toneelspelen of sporten kun je een goede uitlaatklep voor je emoties vinden. Bovendien kan het je helpen om je ervaringen te verwerken.
  • Inlichten
    Vertel een aantal belangrijke mensen in je omgeving, zoals je klassenleraar, de begeleider van je sportclub of een klas- of studiegenoot, wat er thuis speelt.
  • Hulp
    Vraag hulp aan mensen in je omgeving wanneer je de situatie niet volhoudt en er niet thuis of met bekenden over kunt praten. Praat dan met je huisarts, je mentor op school, een maatschappelijk werker of met iemand van een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, zoals de RIAGG: (www.jeugdriagg.nl). Loop niet te lang door met lichamelijke klachten, slaap- of concentratieproblemen, angsten of gevoelens van woede, eenzaamheid of verdriet. Verdoof jezelf niet met alcohol of drugs

 

bloemetjes__miniHier onder vind je een paar van de DO’S zoals ze in het boek ‘Lieve Help!’ staan. Als je meer uitleg, tips en handvatten wilt om beter met de ziekte van je moeder of vader om te gaan kun je het boek hier bestellen of het lenen bij de bibliotheek.

 DO’s

  • Leren en begrijpen wat de ziekte van je ouder inhoudt
  • Zo goed mogelijk de dingen blijven doen die je al deed, dus je best doen op school en lekker blijven sporten, muziek maken en met je vrienden omgaan.
  • Samen met je ouder overleggen wanneer je de klusjes thuis het beste kunt doen.
  • Je zorgen, angsten en verdriet met je ouders bespreken.
  • Als je écht denkt dat het beter is om je ouder(s) te ontzien, een vertrouwenspersoon buiten het gezin zoeken, met wie je hierover kunt praten.
  • Met behulp van je ouder(s) of een ander vertrouwenspersoon je school op de hoogte brengen van de situatie.
  • Contact opnemen met lotgenotencontactgroepen.8_football

 

DON’ts

  • Spijbelen van school om thuis te kunnen helpen.
  • Je sportclub of muziekles eraan geven om thuis te kunnen helpen.
  • Je angst, zorgen en verdriet verborgen houden voor je ouders.
  • Gaan blowen of andere drugs gaan gebruiken om de situatie thuis te vergeten

 

*          Ik heb ik het over ‘zij’ en ‘haar’ omdat ik niet elke keer ‘zij/hij’ en ‘haar/hem’ wil schrijven. Dat leest vlotter, en ik ga ervan uit dat zelf wel het woord ‘mamma’ door ‘pappa’ kun vervangen, wanneer jouw vader de pijnpatiënt is. Omdat er nu eenmaal meer mamma’s dan pappa’s pijnpatiënt zijn heb ik daarvoor gekozen.