TO Do Top 10 voor iemand met chronische pijn

Als je langdurig pijn hebt zijn dit de belangrijkste dingen die je je moet aanleren om je leven leuk en waardevol te houden.

  1. Nee zeggen.bloemetjes_2_zonderlijn
    ‘Gewoon nee zeggen’. Helaas zit dat op een of andere manier niet in onze genen, want we zijn geneigd om altijd maar ‘ja’ te antwoorden. Stop daar nu maar eens mee. Het is oké om nee te zeggen. Je hoeft het niet iedereen naar de zin te maken, dat is sowieso onmogelijk, je bent geen chocoladereep.
  2. Kies voor jezelf!
    Jij bent belangrijk, en het wordt tijd dat je jezelf ook zo behandelt. Al moet je in je drukke agenda naar een plekje zoeken om tijd voor jezelf in te ruimen, doe het wel. Zet je eigen behoeftes af en toe op de eerste plaats en vind een manier om wat me-time te hebben. Al is het maar om een kwartier per dag te mediteren, of iets dergelijks.
  3. Breng je kostbare tijd met de juiste mensen door.
    Wie zijn de mensen die jou blij maken? Wie geven jouw energie en zuigen het juist niet uit je? Dát zijn de mensen waar je tijd mee moet spenderen. Zoek en vind een manier om dat te kunnen doen.
  4. Accepteer jezelf zoals je bent.
    Je leven is nu eenmaal door de pijn veranderd, dus het is de hoogste tijd om dat te accepteren. Als je eenmaal de bloemetjes_vertruimte hebt genomen om hierover te rouwen, wordt het tijd om je te focussen op het nu, wat je nog hebt en kunt, en om vooruit te kijken naar je nieuwe leven.
  5. Laat het verleden los.
    Met blijven vasthouden aan alle vervelende zaken uit het verleden doe je jezelf geen plezier. Net als met het verdrietig blijven over het verlies van je oude leven. Als je er zelf niet mee klaar komt, zoek dan een goede therapeut om je erbij te helpen, maar laat los en kijk vooruit.
  6. Leef in het nu.
    Elk moment, elke dag heeft iets waardevols, dus focus je op de mooie kanten ervan. Als je beperkingen hebt is het extra belangrijk om elke dag de tijd te nemen om die dingen te zien die jou blij en gelukkig maken, al zijn die soms nog zo klein.
  7. Wees eerlijk.
    Ben eerlijk ten opzichte van anderen, maar ook naar jezelf toe. Zeg dus niet dat het prima gaat wanneer je je belabberd voelt Niemand kan je helpen wanneer ze niet weten dat jij hulp nodig hebt, en ze zullen het niet weten wanneer jij zegt dat je oké bent.
  8. Hou datgene dat je kunt vast en laat de rest los.
    Je hebt niet alles zelf in de hand, dus maak je alleen druk over die dingen die je kunt controleren. Of het nu om je dieet, je rusttijd, of de tijd die je met geliefden doorbrengt gaat, focus je op die dingen waar jij je beter van gaat voelen. Laat alles waar je geen invloed op hebt gaan.
  9. Vraag om hulp.
    Mensen helpen meestal niet uit zichzelf. Laat je trots niet de vraag om hulp in de weg staan. Of je nu oppas voor je kinderen nodig hebt, of iemand die je naar het ziekenhuis begeleidt, of wanneer je alleen maar een grote behoefte aan een knuffel hebt, vraag erom! En leer daarnaast ook om hulp die wordt aangeboden te aanvaarden. Om een of andere duistere
    reden zijn we altijd geneigd om ‘nee, dankjewel, maar dat is niet nodig’ te zeggen wanneer het om hulp voor onszelf gaat, maar het wordt dus de hoogste tijd dat je daar ‘ja, fijn’ op gaat antwoorden.
  10. Wees dankbaar.
    Het belangrijkste is om dankbaar te zijn. Dankbaar voor de kleine en voor de grote dingen. Dankbaar voor de herinneringen aan de mooie dingen die je gehad hebt, maar ook voor de dingen in je nieuwe leven.

Het zijn niet de gelukkige mensen die dankbaar zijn,
het zijn de dankbare mensen die gelukkig zijn!’

 

 

bloemetjes

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!. Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen. Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten. Lees meer over ‘Lieve Help’ hier. 

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst: “Door Anna Raymann, fysiotherapeute, schrijfster, chronisch pijnpatiënt en deskundige met betrekking tot de sociale gevolgen van chronische pijn, Boek-en-steun”.  Auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier

Ga (net als 1700 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.

Ook is ervde Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met ruin 2000 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'
  1. De Gussem Lieve Reply

    Hallo,

    De goede raad die u aan de mensen schrijft is fantastisch goed.
    Ikzelf heb ook chronische pijnen. Daarom ben ik dankbaar dat er mensen zijn die zich daarover ontfermen. Ik probeer deze aangehaalde punten “niet alleen te lezen” maar ook in de praktijk om te zetten.Heb veel interesse in de bLog;-).

Laat een reactie achter

*

captcha *