9 tips voor koken met chronische pijn

Als je altijd pijn hebt kan het zijn dat koken een hele uitdaging is. De een kan niet lang staan, de ander heeft minder kracht in de handen, en voor de derde kost het hele gebeuren gewoon te veel energie. Hieronder vind je een paar tips die het werk wat kunnen vergemakkelijken.

 

  1. Als allereerste moet je voor zorgen dat jij in jouw keuken gemakkelijk kunt werken. Misschien is het wel het goede moment om eens het een en ander te gaan reorganiseren:De kok
  • Is het werkblad van de keuken wel op de goede hoogte voor jou? Als dit te laag is, heb je na een kwartier al pijn aan je rug! Je kunt natuurlijk niet zomaar de keuken een stuk hoger maken, maar je kunt wel door een handig iemand een verhoogd werkblad laten maken, dat je bovenop het oorspronkelijke werkblad plaatst. Als je liever zittend werkt (zie tip 8) moet de hoogte wellicht ook worden aangepast.
  • Zorg dat de handvatten van je kastjes en laden voor jou gemakkelijk vast te pakken zijn.
  • Stapel de pannen niet allemaal op elkaar, maar zorg dat je elke pan gemakkelijk kunt pakken, zonder dat je de rest eerst moet optillen.
  • Laat de voorkant van je koelkast ietsje hoger zetten zodat de deur altijd vanzelf dichtvalt
  • Berg de spullen die je het vaakst nodig hebt in je kasten op ergens tussen je schouder en heuphoogte.
  • Berg de keukenspullen op dicht bij de plek waar je ze het vaakst nodig hebt
  • Berg je kruiden op in een lade van je aanrecht, dicht bij het fornuis
  1. Maak tevoren een goede planning voor de week. Zeker als je nog werkt ben je daarna waarschijnlijk te moe om nog boodschappen te doen en uitgebreid te koken. Ga dan liever niet even snel langs de snackbar rijden, een pizza bestellen of iets kant-en-klaars uit de winkel oppikken, omdat ongezond eten je chronische pijn meer kwaad dan goed doet. Als je graag gezond wilt eten kun je beter aan het begin van het weekend een eetschema opstellen en meteen de bijbehorende boodschappenlijst maken.
  2. Het is heel praktisch wanneer jijzelf of iemand anders die boodschappen ook zaterdag al in huis kan halen, zodat je zondag vast wat voorbereiding kunt doen. Maar er komen ook steeds meer bezorgservices. Albert Heijn is bekend, maar ook Jumbo, Spar en Plus bezorgen inmiddels. Ook zijn er regionale initiatieven, zoals Boodschappennet.nl, ubermart.nl, boodschappengemak.nl en boodschappenbezorgservice.nl. De moeite waard om eens uit te zoeken of in jouw buurt al door deze bedrijven bezorgd wordt.
  3. Het is vaak minder werk om een paar maaltijden min of meer tegelijkertijd klaar te maken. Hoe heerlijk is het wanneer je door de week na een drukke werkdag, of na een dag met veel te veel pijn, alleen maar iets hoeft op te warmen? Ook wanneer je niet werkt is een goede planning handig om jouw kostbare energie te sparen. Zie ook tip 6 en 7.
  4. Hou je maaltijden simpel. Een wellicht overbodige tip, want hoe graag je je ook misschien fantastisch culinair in de bocht gooit, als jij te weinig energie hebt of niet lang kunt staan laat je het vanzelf wel uit je hoofd om ingewikkelde recepten klaar te gaan maken. Bij veel recepten op internet staat tegenwoordig de bereidingstijd. Ga voor die gerechten van 30 minuten of minder!
  5. Kook zo vaak mogelijk een dubbele portie. De helft vries je dan is, zodat je op slechte dagen alleen maar iets hoeft te ontdooien.
  6. Zorg voor voedzame soepen. Op ‘erge pijn’-dagen is het opentrekken van een blik soep vaak het enige wat ik nog kan opbrengen. Ik zorg dus dat ik altijd voedzame soep in huis heb. Het fijnste zou zijn als je op ‘goede’ dagen zelf SUPPORT_4501_hoogresolutiesoep kunt maken en die invriezen voor barre tijden. Maar een paar blikken maaltijdsoepen op de plank is ook nooit weg. Als je blikken moet openmaken en je verminderde kracht in je handen hebt, is een elektrische blikopener wel zo handig.
  7. Gebruik een stoel als je eten klaarmaakt Als lang staan voor jou een probleem is, is het wellicht fijn om een stoel bij de hand te hebben. Snijden en schillen kun je sowieso aan de keukentafel doen. Maar voor het aanrecht heb je wellicht een hogere stoel nodig. Als je een WMO indicatie hebt kun je hem aanvragen. Door veel pijnpatiënten wordt de Trippelstoel aangeraden.
    Ik heb zelf ooit in een grijs verleden via mijn kapper een kappersstoel tegen inkoopsprijs kunnen kopen. Die is op wieltjes, heeft een rugleuning en in de hoogte verstelbaar. Hij staat inmiddels al 20 jaar in mijn keuken. Het is even een investering geweest en gebruik hem niet altijd, maar soms ben ik er toch weer heel blij mee. En hij is multifunctioneel. We nemen we hem namelijk ook wel eens achterin de auto mee naar feestjes, waarvan ik tevoren al weet dat er alleen statafels zullen zijn. Ideale oplossing voor mij. Misschien tweedehands te vinden via Marktplaats of je kapper (let op: het moet dus niet een kappersstoel zijn waar de klant inzit (te laag), maar eentje waar de kapper zelf op zit).
  8. Investeer in een snelkookpan of juist een slowcooker (Crockpot) Een snelkookpan kan heel handig zijn omdat je sneller en eenvoudiger een gezonde maaltijd kan klaarmaken. Een slowkooker kun je gebruiken om te stoven, sudderen en koken. Doe ’s ochtends de spullen erin en 8-10 uur later is het zo gaar dat het bijna uit elkaar valt. Hoef je dus ook niet meer te snijden -;). Hij gebruikt weinig energie en je kunt het ook aan laten staan als je niet thuis bent. Ook genoemd door lotgenoten: de Wonderbag. Klik op de link voor meer info.
  9. Schaf een keukenmachine aan Zeker wanneer je moeite hebt met handelingen als schillen, snijden en hakken is een keukenmachine een uitkomst.
    • Kies een keukenmachine die jij goed kunt hanteren, ook als je beperkte kracht hebt.
    • Controleer in de winkel of je de messen gemakkelijk kunt losmaken, evenals de kom en de deksel.
    • Er bestaan ook kleinere keukenmachines. Misschien dat dat handiger voor je is.rolmes
  10. Misschien is het voor jou een goed idee om een schommelmes (afb.) aan te schaffen. Dat is een mes dat speciaal ontworpen is om te snijden en te hakken met een schommelbeweging, zodat je minder kracht nodig hebt vanuit je pos of arm. Ook kun je keukengerei op een handbeugel (afb.) laten maken, zodat je bijna geen kracht hoeft te zetten.
  11. Gebruik pannen met twee geïsoleerde handvatten. Een pan met maar een handvat is vaak te zwaar als hij vol zit. Bij goedkope pannen worden vaak de handvatten te heet om vast te pakken. Dat maakt het extra lastig IMG_1483wanneer je niet veel kunt tillen. Bovendien moet je dan elke keer eerst de pannenlappen pakken. Als je minder kracht hebt in 1 hand kun je voor een pan-tiller gaan (afb.)
  12. Gebruik alleen voorraadpotten die je gemakkelijk kunt opbergen en ook openmaken. Het begint dus al in de winkel wanneer je ze koopt. Vraag of je ze even uit mag proberen, ook al zitten ze helemaal in plastic verpakt. Ook20140126192659-a61887ff-xx de moeite waard is de aanschaf een rubber matje om het openen van potjes gemakkelijker te maken.
  13. Probeer zoveel mogelijk meteen tijdens het koken op te ruimen (in vaatwasser) en schoon te maken, zodat je na het eten niet nog eens opnieuw aan de bak moet. Je kunt het natuurlijk ook door iemand anders laten opruimen -;)
  14. Gebruik een anti-spatdeksel, zowel over je pannen, maar zeker ook over alles wat je in de magnetron opwarmt. Zo simpel, maar het scheelt je een hoop schoonmaakwerk!

Voor meer aangepaste hulpmiddelen in de keuken:

bloemetjes

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

bloemetjes__ienieminiDe inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

bloemetjes__ienieminiVeel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

bloemetjes__ienieminiWil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:
“Door Anna Raymann auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

bloemetjes__ienieminiMeer blogs vind je hier

bloemetjes__ienieminiGa (net als bijna 2000 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de facebook_logo_kleinhoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
Daarnaast is er de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met meer dan 2500 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'
  1. Eveline Reply

    Dank voor de duidelijke blog met nuttige tips.

    • Anna Reply

      Graag gedaan, Eveline. En kook ze!

  2. Ine Reply

    Voor een tippelstoel moet je niet bij de WMO zijn, maar bij de zorgverzekeraar (zorgverzekeringswet).
    Nog een tip: laat eens een ergotherapeut langs komen en met je meedenken!

    • Anna Reply

      Bedankt voor je waardevolle aanvulling!

Laat een reactie achter

*

captcha *