Belasting en belastbaarheid

Hoe vind je het voor jou perfecte evenwicht tussen belasting en belastbaarheid, en hoe bepaal en bewaak je je grenzen?

Een belangrijke reden waarom pijnpatiënten niet beter worden, is dat ze alles vermijden wat pijn doet, of omdat ze juist alles doen, ongeacht hoe veel pijn het doet, totdat ze het opgeven omdat het te erg wordt. Bijna iedereen met aanhoudende pijn heeft grote moeite met de balans tussen activiteit en rust, met het evenwicht tussen belastbaarheid en belasting, en met grenzen bepalen en bewaken. In dit hoofdstuk reik ik je een aantal handvatten aan voor een optimale energieverdeling.

Energiepieken en -dalen
Als jij al lang pijn hebt, is het lastig om goed met je energie om te gaan. Bij veel pijn zul je weinig energie hebben en dus weinig kunnen en willen doen. Wanneer het weer beter gaat, wil je misschien de verloren tijd inhalen, en alles gaan doen wat is blijven liggen. Vaak heeft dit tot gevolg dat je daarmee weer zo over je grenzen heengaat dat je uitgeput raakt of in een opflakkering van de pijn belandt. Waardoor je weer langer zult moeten rusten om bij te komen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht, of – erger nog – in een negatieve spiraal, waarbij je belastbaarheid steeds verder afneemt.

Wat kun je doen om de negatieve spiraal om te buigen?

  1. De voor jou belangrijkste activiteiten uit kiezen
  2. Je basisniveau vaststellen: meten
  3. Een dag- of weekschema opstellen dat daarop is gebaseerd
  4. Je laten leiden door je schema, niet door de pijn
  5. Je activiteiten langzaam, met kleine stapjes uitbouwen
  6. Tussendoelen stellen en jezelf belonen

 

  1. Opdracht 1: koop een schrift
    Nou, dat is in elk geval een gemakkelijk begin, vind je niet? Je kunt een schriftje van dertig cent bij de Action kopen – neem er voor het gemak meteen maar twee mee, waarvan eentje met ruitjes – of je bestelt een überhip bullet journal van Leuchtturm voor ruim twintig euro. En alles Allemaal goed.
    Vanaf nu ga jij meten, weten, plannen en je daaraan houden. Net zolang tot het een tweede natuur geworden is. Dat is niet zo gemakkelijk als het kopen van een schrift en je zult hier serieus voor moeten gaan. Het vraagt doorzettingsvermogen en vooral veel discipline van je. Maar bedenk dat het je meer energie, meer activiteit en minder pijn zal gaan brengen
  2. Wat zijn je kernactiviteiten?
    Je kernactiviteiten zijn alle acties, handelingen of taken die voor jou belangrijk zijn. Het kan bijvoorbeeld gezond eten zijn. Of een dagelijks uurtje samen met je partner doorbrengen wanneer de kinderen in bed liggen. Of een afspraak met een vriendin, wassen en strijken of een uurtje yoga. Zo heeft iedereen zijn eigen, unieke bezigheden die uiteraard bepaald worden door je levensfase, of je nog werkt, kleine kinderen thuis hebt, alleen woont of gepensioneerd bent.
    Om je kernactiviteiten te bepalen vraag je je steeds af waar jij de meeste waarde aan hecht. Welke taken, klussen, sporten of sociale activiteiten moeten er beslist in jouw dag- of weekschema komen te staan?

Lees verder hoe jij een beter een evenwicht vindt tussen belasting en belastbaarheid, hoe je activiteiten optimaal afwisselt met rust, hoe je je grenzen bepaalt en bewaakt, en hoe je je energieniveau kunt verhogen in het nieuwe boek
‘Overleven met chronische pijn’. Je leest er hier meer over.

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *