Chronische pijn, dief van je slaap!

‘Mensen met pijn slapen slecht, en mensen die slecht slapen hebben meer pijn.’

Wist jij dat slaap een belangrijke uitwerking heeft op chronische pijn? Uit talrijke studies is gebleken dat onvoldoende nachtrust je pijn verergert. Men heeft zelfs gemeten dat slecht slapen je 15 tot 30% pijngevoeliger maakt. Omgekeerd geldt dat als je weer goed kunt slapen het dan met je chronische pijn ook zomaar beter kan gaan. Diverse deskundigen vinden zelfs dat een goede nachtrust een eerste vereiste is om überhaupt iets aan de pijn te kunnen doen. Hoe kom je uit die vicieuze cirkel?

Slechte nacht, slechte dag
Slaap en pijn beïnvloeden elkaar dus. Als je te weinig slaap krijgt, versterkt dat de negatieve emoties die je overdag ondervindt en dat verergert je pijn weer. Daarentegen weet je vast ook dat je je na een goede nachtrust overdag beter voelt en dat je de uitdagingen en tegenslagen beter aan kunt.
Als het puur de pijn is die jou uit je slaap houdt, dan is het probleem natuurlijk niet een-twee-drie opgelost. Misschien ben je door de pijn niet eens echt wakker, maar heb je te weinig diepe slaap. Je denkt dan dat je genoeg uren hebt gemaakt, maar toch voel je je niet fris en uitgerust. Je slaapt ‘met een oog open’ zeggen sommige pijnpatiënten weleens. Uiteraard kun aan je huisarts om slaapmiddelen vragen, maar daar zijn artsen –terecht – nogal terughoudend mee. Je zou eerst eens vrij verkrijgbare middelen zoals valeriaan, melatonine of CBD-olie kunnen proberen. Bij veel mensen helpt dat al heel goed.

Ken je slaapgewoontes
Toch spelen naast de pijn meestal meer factoren een rol. Het kan namelijk zomaar zijn dat jouw chronische pijn er onbewust voor heeft gezorgd dat je een paar slechte slaapgewoontes hebt ontwikkeld, zonder dat je dit in de gaten hebt. Het goede nieuws is dat je die verkeerde gewoontes zelf al voor een groot deel kunt aanpakken, ondanks je pijn.

Vijftien tips om je slaapgewoontes te verbeteren

  1. Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en sta op dezelfde tijd op
    Jouw lichaam kan ‘leren’ wanneer het tijd is om te gaan slapen en om weer wakker te worden. Dat werkt echt. Daarom is het goed om elke dag dezelfde tijden aan te houden. Dit geldt dus ook voor je weekeindes en vakanties. Zet desnoods een wekker, en sta op als die afgaat, ook wanneer je slecht hebt geslapen. Een van de valkuilen voor chronisch pijnpatiënten is dat ze het gevoel hebben dat ze slaap moeten pakken wanneer dat maar mogelijk is. Dus als ze pas tegen 3 uur ’s nachts in slaap vallen zullen ze het liefst tot 10 uur in de ochtend blijven liggen, of ’s middags nog een paar uur onder zeil gaan. Dat is echter geen goede ‘les’ voor je lichaam. Op die manier wordt je slaapritme steeds onregelmatiger, met slechtere slaap als gevolg.
  2. Ontwikkel je eigen bedtijdritueel
    Het helpt veel mensen om een eigen ritueel te hebben voor het slapen gaan, zoals….. 

Dit blog gaat verder in mijn nieuwe boek:

Over leven met chronische pijn

Anna’s nieuwe boek!

‘OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.
Maak met eenvoudige aanpassingen je leven binnen zes maanden weer leuk en zinvol, ondanks de pijn.

Het boek zal in augustus verschijnen.

Hier lees je alvast meer over dit boek.

bloemetjes

 

Alles over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!’
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Meer blogs vind je hier 

 

Ga  eens naar  de besloten groep van Boek-en-steun, waar je meer dan 3000 lotgenoten treft.

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'
  1. Sandra

    Hoi Anne, wat een super tips! Ik weet zeker dat veel mensen hier iets aan hebben! Ik kan in sommige periodes ook slecht slapen door mijn rugklachten. Ik ga dan ook altijd na een uur gewoon even eruit. Dan ga ik beneden op de bank zitten en wordt dan ook wat kouder, waardoor ik even later de slaap soms weer kan vatten. Tevens vind ik de tip van een rustige slaapkamer ook heel goed. Zo heb ik zelf de kleur groen in mijn kamer op een muur geschilderd. Ik ben ervan overtuigd dat dit zorgt voor een natuurlijke, rustige slaapomgeving.

    • Anna

      Hoi Sandra,
      Fijn dat je blij bent met de tips. Weet je, het is niet eens speciaal voor mensen met pijn, maar iedereen kan er wat aan hebben.
      Ik wens je een goede nachtrust (en minder pijn!).
      Liefs,Anna

      • Sandra

        Dank je wel Anna!

  2. Hillie

    Hoi Anna,
    Ik gebruik wietolie tegen de pijn en om lekker te slapen.
    Op http://www.mediwiet.nl staat veel informatie hoe je THC maakt (en CBD koopt) en ook filmpjes over ervaringen.
    Hartelijke groet, Hillie

    • Anna

      Hoi Hillie,
      Ik ga kijken hoe ik dat alsnog in het blog kan verwerken. Bedankt voor je aanvulling.
      Liefs, Anna

  3. Pingback: Boek en Steun Hoe overleef ik de dag met mist in mijn hoofd?