Chronische pijn en Corona

Tips, algemeen én specifiek voor de chronisch pijnpatiënt.

Ziektepreventie

(WGO)

  • Was je handen regelmatig met water en zeep gedurende minstens 20 seconden. Gebruik een handreiniger op alcoholbasis met minstens 60% alcohol als water en zeep niet beschikbaar zijn.
  • Probeer je ogen, neus en mond niet aan te raken.
  • Vermijd contact met mensen die ziek zijn.
  • Als je hoest of niest, doe dit dan in je mouw of gebruik een zakdoek. Gooi de zakdoek direct weg in een gesloten afvalbak en was vervolgens je handen.
  • Maak oppervlaktes regelmatig schoon met ontsmettingsmiddel. Maak bijvoorbeeld altijd bureaubladen en aanrechten schoon.

 

Als je je niet lekker voelt

(WGO)

  • Ga niet reizen als je koorts hebt en/of hoest. Neem contact op met een zorgverlener zodra je thuis bent en vertel hem of haar waar je bent geweest.
  • Als je je niet lekker voelt, blijf dan thuis en bel je zorgverlener.

 

Informatie over maskers

(WGO)

Draag een masker in de volgende gevallen:

  • Als je gezond bent, maar een persoon verzorgt die mogelijk besmet is met het coronavirus.
  • Als je hoest of niest.

Maskers zijn alleen effectief als ze worden gebruikt in combinatie met een frequente handreiniging met een handreiniger op alcoholbasis of met water en zeep. Als je een masker draagt, moet je weten hoe je het moet gebruiken en het op de juiste manier weggooien, zoals hier is beschreven op de website van de WGO.

 

Specifieke tips van Boek-en-steun:

(WGO)

  • Het is normaal dat je je verdrietig, gestrest, verward, bang of boos voelt tijdens een crisis. Het kan helpen om te praten met mensen die je vertrouwt, zoals vrienden, familie of de andere leden van je community.
  • Als je thuis moet blijven, houd dan een gezonde levensstijl aan, waaronder goede voeding, slaap en beweging. Houd contact met je dierbaren thuis via e-mail en telefoon en neem contact op met je grotere Facebook-community voor ondersteuning.
  • Ga niet roken, alcohol drinken of andere drugs gebruiken om met je emoties om te kunnen gaan.
  • Als je je overweldigd voelt, praat dan met een zorgverlener of sociaal hulpverlener. Zorg dat je een plan hebt: weet waar je naartoe moet en hoe je hulp kunt vinden voor fysieke en mentale gezondheidsbehoeften indien nodig.
  • Wees geduldig met de mensen om je heen, die in deze tijden ook onzekerder, angstiger en of gefrustreerder kunnen zijn
  • Lees niet de hele dag het Corona-gerelateerde nieuws. Neem het op gezette tijden tot je. Wissel af met leuke films, spannende series, een legpuzzel, een spelletje, muziek maken of luisteren, of lees een mooi boek. Veel bibliotheken hebben hun luisterboeken wegens de omstandigheden gratis ter beschikking gesteld.
  • Probeer zoveel mogelijk een dagstructuur te handhaven
  • Stel jezelf doelen, ook al heb je maar weinig om handen. Al is het maar om tien minuten te bewegen of om een paar mensen te bellen. Hoe klein doel dan ook, het geeft wat zin aan je leven en dat is een primaire levensbehoefte
  • Wees ervan bewust dat er veel nepnieuws in omloop is. Kies een betrouwbaar nieuwsmedium en volg dat goed. Stuur geen vage Facebook- of What’s app berichten door waarin hét middel tegen het virus wordt beschreven, ook al komt het dan nog wel van een arts.
  • Tenslotte: in dit geval zitten we allemaal min of meer in hetzelfde schuitje; mensen vinden herkenning bij elkaar, inspireren elkaar met oplossingen en zo ontstaat er een soort gezamenlijke veerkracht. De samenleving is tijdelijk een stuk minder individualistisch. Hopelijk na jij als chronisch pijnpatiënt daar je voordeel mee doen.

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *