EHBP-mand, eerste hulp bij een pijnaanval

Eerste hulp bij een pijnaanval              

Wat voor naam je eraan geeft doet er niet toe. Belangrijker is dat ze er gewoon zijn. Van die dagen. Iedereen die te maken heeft met aanhoudende pijn weet dat. Soms gaat het even wat beter en soms gaat het helemaal niet. In plaats van pijnaanval mag je de dag ook een ‘hevige pijndag’ noemen, of ‘opstoot’, ‘opvlamming’, ‘opflakkering’ of ‘pijnstorm’. Of je noemt het gewoonweg een k*tdag. Bereid je voor met de EHBP-mand ofwel noodtas of verwenmand.

EHBP: eerste hulp bij een pijnaanval

Het zijn van die dagen dat je alleen maar op de bank kunt liggen of zelfs je bed niet uit kunt komen. Dat je niet de energie hebt, of té veel pijn, om überhaupt te gaan douchen en wat anders aan te trekken. Dat je nauwelijks voor je eten kunt zorgen. Misschien hoeft dat eten ook wel helemaal niet, want je krijgt toch geen hap door je keel. Van die dagen dat je alleen maar zit te hopen dat het snel ophoudt. Of dat in elk geval de dag voorbijgaat en dat het morgen hopelijk weer wat beter gaat.

Soms weet je van tevoren dat zo’n situatie eraan komt, omdat je een behandeling moet ondergaan, die je extra veel pijn gaat opleveren; een andere keer is het een onvermijdelijk gevolg van een extra drukke dag. In de meeste gevallen weet je de aanleiding helemaal niet en word je overvallen door zo’n opvlamming van de pijn.

Heb de EHBP-mand voor het grijpen
Vanaf nu ga jij er echter voor zorgen dat je voorbereid bent. Dat jouw EHBP-mand klaarstaat. Die mand met dingen die dan wel niet de pijn laten verdwijnen, maar die het zo’n dag toch een stuk aangenamer maken en gemakkelijker om vol te houden. Gedurende de eerstvolgende periode dat jij je goed genoeg voelt, ga je jouw eigen mand samenstellen en ervoor zorgen dat die altijd voor het grijpen staat. Zodat je geliefden deze meteen naast je bank of bed kunnen neerzetten. Of waar je, als je alleen woont, zelf gemakkelijk bij kunt.

Wat stop je in de EHBP-mand?
Tja, dat is natuurlijk enigszins persoonlijk. Ik zal vertellen wat er bij mij in zit en daarnaast nog een aantal suggesties geven, die ik kreeg van andere pijnpatiënten. Daar gaan we:

  1. Telefoon en tablet
    Het spreekt vanzelf dat mijn telefoon en iPad in de buurt moeten zijn. Soms ben ik te ellendig om erop te kijken, maar in de loop van de dag geeft het wellicht toch wat afleiding. Ik gebruik ze soms ook als radio, wanneer ik migraine heb en me, na een dag in het donker liggen, dood lig te vervelen maar nog niet in staat ben om te lezen of tv te kijken. Op NPO-radio 1 worden vaak best interessante items behandeld en discussies gevoerd. Dat leidt niet alleen af van de pijn, maar ik steek er soms ook nog wat van op. Ook kan ik podcasts of luisterboeken vanaf mijn telefoon luisteren. Die ik dan natuurlijk wel al eerder uitgezocht en gedownload heb.
  2. Mijn favoriete tv-show, komedie of film
    Ik kan tegenwoordig Netflix op mijn iPad kijken, en dat is geweldig. Als je dit niet hebt, zorg er dan voor dat je wat leuke feelgood movies of afleveringen van je favoriete tv-programma hebt opgenomen of gedownload. Die kunnen tijdens zo’n pijneruptie een goede afleiding geven.
  3. Een fijn boek of tijdschrift
    Ikzelf ben een lezer, dus ik zorg ervoor dat ik een lekker feelgood-boek en wat tijdschriften voor een dag als deze heb bewaard. Je kunt natuurlijk ook je favoriete boek aller tijden in de mand stoppen, om dat nog eens lekker te gaan herlezen. Het is dan niet zo erg wanneer je af en toe een stukje mist, omdat je te suf bent, of je je door een pijnpiek even niet meer kunt focussen op de tekst.
    Als je moeite hebt met het lezen, kun je je laten voorlezen door middel van een luisterboek. Voor mij, met mijn migraine, is dit een van dé uitvindingen van de eeuw. Ik kan gewoon in het donker blijven liggen met mijn ogen dicht. Via mijn lidmaatschap van de bibliotheek kan ik luisterboeken gratis downloaden op mijn iPhone of iPad. Echt ideaal om je af te leiden van de pijn en de nare uren mee om te krijgen.
  4. Gemakkelijke kleding en (bed)sokken
    Mijn lekkerste joggingbroek zit in mijn mand, evenals mijn fijne bedsokken. Hunkemöller en Livera hebben vaak leuke en goedkope spullen voor dit doel, die heerlijk zitten.
  5. Mijn verwarmingskussen
    Ook fijn: warmtepleister, -kussen, -pakking, -pad, of -compres. Of word jij juist geholpen door kou? Misschien in de winter de warmte, en in de zomer het ijs? Hoe dan ook, zorg dat deze dingen klaar voor gebruik en voor het grijpen liggen.
  6. Gezond en troostrijk eten.
    Soms helpt het om gezonde dingen bij de hand te hebben, maar een andere keer ga ik me alleen maar beter voelen van een lekkere reep Tony Chocolonely karamel-zeezout. Stop wat van de etenswaren die jóu helpen en langer houdbaar zijn in je EHBP-mand. Ook wat crackers of een maaltijdreep voor als je echt nergens zin hebt en toch wat binnen wilt krijgen.
  7. Een elektrische deken in je bed, wanneer warmte je gewrichten en spieren goed doet. Er zijn elektrische dekens waar je het voetengedeelte apart kunt inschakelen.
  8. Extra kussens, misschien wel speciale nek- of rugkussens en een lekker fleecedekentje voor op de bank.
  9. Mijn dagelijkse medicatie, plús wellicht extra medicijnen voor extra hevige pijn!
    Ik gebruik mijn TENS niet meer dagelijks, dus zit hij – met alle toebehoren uiteraard – in mijn EHBP-mand.
  10. Leesbril, zonnebril, opladers en oortjes
    Zaken die ik echt bij de hand moet hebben, ook al voel ik me nog zo slecht, zijn dingen als een leesbril en de opladers voor mijn telefoon en tablet. Voor migraineaanvallen waarbij ik geen licht kan verdragen, is er een oogmaskertje bij de hand, evenals een zonnebril en een verkoelingsstrip voor mijn voorhoofd. De zonnebril gebruik ik om naar Netflix te kijken, wanneer ik me alweer een beetje beter voel, maar het normale tv-licht nog te fel is. En niet te vergeten een set oortjes om naar de radio of een luisterboek te luisteren.
  11. Rugband
    Een extra steunband voor mijn rug of heupen. Soms helpen die goed om de pijnlijke rug enigszins te fixeren, waardoor ik geen verkeerde bewegingen maak. Ook geeft deze extra warmte aan mijn rug. Te koop bij de vele hulpmiddelenwinkels, maar ook regelmatig in de aanbieding bij Lidl en Aldi.
  12. Wegwerpwashandjes
    Deze gebruiken ze tegenwoordig ook in de ziekenhuizen en bij de thuiszorg. Ze zijn bij elke drogist te krijgen en je kunt je er gemakkelijk even mee opfrissen. Daarnaast is een fijne body- en handlotion ook fijn. Als je pijnuitbarsting meerdere dagen duurt, waarbij het je niet lukt om te gaan douchen, is het handig om ook een flacon droogshampoo in je mand te hebben.
  13. Geurkaars
    Als je ervan kunt genieten én het verdraagt kun je een geurkaars of geurstokjes in de buurt neerzetten.
  14. Hobbymateriaal
    Afleiding in de vorm van iets wat met je hobby te maken heeft, bijvoorbeeld een kleurboek voor volwassenen, kralen, haakwerk of een puzzelboekje.
  15. Muziek
    Fijne muziek waar je rustig van wordt.
  16. Zaklantaarn
    Een kleine zaklantaarn voor het geval je midden in de nacht je pillen moet zoeken of iets anders nodig hebt.
  17. Bel een vriendin
    Nummer 17 is iets wat niet in de EHBP-mand zit want het is de optie om mijn liefste vriendin of mijn dochters te bellen, die altijd bereid zijn om naar me luisteren, me te steunen en me moed in te praten.
  18. Maaltijd in de vriezer
    Ook deze gaat uiteraard niet in de tas, maar ik zorg er op een goede dag voor dat ik minimaal een maaltijd extra kook en die in de vriezer zet, voor een dag waarop ik niet eens aan koken kan denken.
  19. Overleven met chronische pijn
    Zorg ook dat je het boek ‘Over leven met chronische pijn’ bij de hand hebt, en dan met name hoofdstuk 17 over hoe je een hevige pijndag tackelt.

Pak al deze spullen in een leuke mand of draagtas en zet deze naast je nachtkastje, of zorg dat hij in elk geval ergens voor jou of je huisgenoten voor het grijpen staat. Een pijndag zal nog steeds niet als een welkome gast worden verwelkomd, maar door jezelf op deze manier een beetje te verwennen, kun je er in elk geval het beste van maken.

 

Dit blog is een van de 25 hoofdstukken uit het boek

‘OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.
Maak met eenvoudige aanpassingen je leven binnen zes maanden weer leuk en zinvol, ondanks de pijn

Hier lees je meer over dit boek.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Meer blogs vind je hier

 

Ga ook eens naar de Besloten Facebook-groep van Boek-en-steun, waar je met inmiddels bijna 4000 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'
  1. Tineke den Boer Reply

    In ieder geval mijn oplader voor devneurostimulator, want ook met een heftige pijndag, ben ik te beroerd om uit bed te komen om die oplader te pakken.
    Verder, maar dat kan niet in de mand, Bert, onze kat, mag normaal niet op de slaapkamer, maar voelt het aan als ik verdriet heb door de pijn. Een huisdier kan een waardevole aanvulling zijn op die momenten.
    Verder, maar dat zal je uiteraard niet verbazen, dezelfde dingen als jij, behalve mijn discman, heb alle muziek via ITunes op mijn iPhone staan.
    Goede tip van de bibliotheek trouwens, misschien toch ook maar weer lid worden!

    • Anna Reply

      Weet je waar die mp3tjes van de bibliotheek ook ideaal voor zijn: als je op het strand ligt. Je hoeft niet meer moeilijk met je leesbril en je zonnebril op je ereader te turen (en deze vast te houden), maar gewoon lekker met je ogen dicht luisteren. Heb afgelopen vakantie bv een boek gehad (Eindfeest) dat voorgelezen werd door Isa Hoes. Heerlijk. Je zit echt helemaal in het verhaal, als zij het voorleest.

  2. Jeanne Reply

    Waardevolle tips!! Misschien om bij de medicijnen/elders een fles water/sap/ander drankje toe te voegen. Een thermos lekkere thee of misschien wel koffie of bouillon gaat er ook wel in.
    Ga zo door Anna!
    Jeanne

  3. marion van de sande Reply

    zo,n tas heb ik ook,alleen wat me het beste hielp heb ik nu al 2 keer weggedaan.
    mijn hoog/laagbed in de woonkamer,ik heb op me in laten praten en nu het bed weer weggedaan.omdat iedereen vond dat dat niet kon.
    maar op momenten dat ik moet rusten of oefeningen doen was alleen dat bed goed.op de bank trekt de pijn niet weg,ik kan hem niet verstellen.ik weet dat het geen gezicht is zon bed eeuwig in de woonkamer,maar het was voorgeschreven door de professor van de pijnpoli,zodat ik niet steeds boven hoefde te gaan liggen,ik ben alleen en als ik me goed voel,is dat natuurlijk ook raar.maar op mijn slechte dagen heb ik dat bed zo hard nodig,ook om s,middags even te gaan liggen in de juiste houding en in de woonkamer is de angst ook niet zo erg en voel ik me op de een of andere manier veiliger.hij is nu weer een week of 2 weg en ik word stapelgek.de woonkamer ziet er gezellig uit maar ik ga kapot.wat nu? voor de 3de keer terughalen? een sta-op stoel helpt niet,alleen gestrekt en met oefeningen gaat de pijn weg.
    liefs marion.

    • Tineke den Boer Reply

      Als je hem toch kunt terughalen voor de 3e x, zou ik het zeker doen. Het gaat om jouw welzijn.

    • Trudie Engelen Reply

      Ik zou het ook terughalen weer, herken het wel de anderen blablablabla, toevallig heb ik ook weer een extra bed geplaatst in de voorkamer was extra kamer. Heerlijk ramen wagenwijd open! Helemaal alleen voor mij.
      Afgelopen weken kon mijn man ook niet slapen door mijn gehoest. Dus een escape en de tas is altijd bij de hand!
      Anna bedankt

  4. Pingback: Boek en Steun Heftige pijn-dag, hoe tackle je die?

Laat een reactie achter

*