Gelukkiger met neurotransmitters

 Hoe je gelukkiger voelen is terug te brengen tot 5 neurotransmitters (ondanks je pijn)

Terwijl psychiatrie en neurowetenschappen ongelooflijk complexe gebieden zijn, zijn sommige, verrassend eenvoudige inzichten ontstaan over de eenvoudige manieren waarop je jezelf en anderen meer welzijn, levenslust en geluk kunt bezorgen. Een verrassend percentage van het menselijke gedrag komt neer op het samenspel van 5 belangrijke neurotransmitters, die je met een handige acroniem onthouden kunt: CODES.

  • Cortisol: Cortisol wordt soms hetstresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het is de kunst om je stressniveau zo laag mogelijk te houden, want een hoog cortisol-niveau kan op de lange termijn je lichaam ernstig beschadigen. Naarmate we ouder worden, worden we gevoeliger voor cortisol.
  • Oxytocine: Speelt een belangrijke rol bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier. Het speeltoxytocine een centrale rol bij moederbinding, vriendschappen en romantische interacties, evenals bij seksualiteit. Ook bij het verrichten van zorgtaken wordt er meer oxytocine aangemaakt. Omdat oxytocine ook een belangrijke rol speelt bij de hechting van opvoeder en kind, wordt het ook wel het knuffelhormoon genoemd. Dus knuffels, kussen, alles waar aanraking bij komt kijken, met inbegrip van handje vasthouden, arm in arm lopen, en een schouder aanraken voer te niveau op. Wanneer het oxytocineniveau hoog is, geeft dat je een gevoel van warmte en vertrouwen.
  • Dopamine speelt een hele grote rol in je hersenen voor wat betreft het beloningssysteem. Op het moment dat er in de hersenen een bepaalde hoeveelheid dopamine wordt aangemaakt, krijg je een heerlijk gevoel van blijdschap en genot, de beloning na een bepaalde lichamelijke inspanning of na het nemen van bepaalde voeding.
  • Endorfines: endorfines worden vrijgegeven bij fysieke activiteit/oefening, opwinding,pijn, consumptie van scherp voedsel, liefde en orgasme. Ze lijken op opiaten in hun vermogen om pijnstilling te veroorzaken evenals een gevoel van welbevinden en geluk.
  • Serotonine: ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd omdat deze neurotransmitter zo’n enorme invloed op je humeur heeft. Maar niet alleen op het humeur, ook op het geheugen, onze pijntolerantie, slaapkwaliteit, spijsvertering, eetlust en hongergevoel. Als je slaperiger, hongeriger, meer pijn hebt dan normaal kan het zijn dat je serotonine-niveau te laag is.

geluk

De CODES om je levensgeluk te verbeteren, ondanks je pijn (maar je kunt er natuurlijk ook anderen gelukkiger door maken):

  • Help jezelf om je Cortisolniveau te beheren: zoek naar manieren om stress te verminderen. Dit kun je doen door meer te bewegen-liefs in de buitenlucht, gezonder te eten, ontspannings- en ademhalingsoefeningen te doen,  tijdig je rustmomenten te nemen, en af en toe eens helemaal niets te doen. Praat over je zorgen met mensen die je na staan, of schrijf de sores van je af, neem een massage, of laat je eens verwennen in een beautysalon, leer ‘nee’ te zeggen, en/of ga mediteren of aan yoga doen.
  • Stimuleer je Oxytocine: hoe meer je kunt knuffelen en kussen, des te meer oxytocine zal door je aderen gaan stromen. Maak er echt een issue van om meer fysiek contact met je naasten te hebben. Een goede knuffel doet wonderen, dus probeer het vaker te doen. Oxytocine wordt ook geproduceerd wanneer je anderen helpt, als je je met anderen verbindt, en wanneer je trots op jezelf bent of op mensen die je na staan.
  • Verhoog je Dopamine: Dopamine aanmaken met behulp van genotsmiddelen zoals drugs en roken is een slecht idee, dat mag duidelijk zijn. Als je bijvoorbeeld rookt, dus de stimulerende stof nicotine inhaleert, dan stijgt de dopamine heel sterk. Je voelt je fantastisch! Maar na een poosje zakt het niveau weer naar de normale stand waarna je emoties kunt krijgen zoals een onrustig gevoel, prikkelbaar reageren en irritaties. Deze vervelende gevoelens en uitingen van emoties verdwijnen pas weer op het moment dat er weer dopamine aangemaakt wordt. Op deze manier ontstaat gemakkelijk een verslaving.
    Je lichaam is ook zelf in staat om een bepaalde basishoeveelheid dopamine aan te maken. Hier kun je weinig direct invloed op uitoefenen, maar wat je wel kunt doen is de juiste voedingsstoffen tot je nemen om de dopamine zo veel mogelijk te helpen. Stoffen die je lichaam nodig heeft voor de aanmaak van dopamine zitten in  amandelen, pure chocola (min 70%), eiwitten, vette vis (omega-3), bananen, appels en aardbeien.
  • ↑ Endorfines: Endorfine wordt aangemaakt bij activiteiten die je leuk vindt om te doen. Je wilt die activiteiten dan ook steeds herhalen. Seks is zo’n activiteit. Wanneer je een orgasme krijgt, dan wordt je overspoeld door de endorfine. Ook wanneer je verliefd bent, maak je ze aan, maar ook tijdens het sporten. Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen activeer je deze neurotransmitter ook. Hierbij kun je denken aan suiker, vetten, chilipepers en chocola. Deze laatste methode is echter niet zo bevorderlijk voor je dieet en gezonde levensstijl, dus neem deze met mate tot je.
    Gelukkig kun je dit ‘feel good’ stofje zelf aanmaken. Je maakt endorfine aan tijdens het sporten. Vooral bij geluk-duursporten zoals hardlopen en wielrennen. Een uur zweten in de sportschool met cross body training, aerobics, fitness, of zwemmen dragen ook bij aan het verhogen van je endorfine niveau. Lachten, positief denken, meditatie of gewoon muziek luisteren en lekker dansen stimuleert de aanmaak van endorfine ook. Als je je dus beter wilt voelen, dan is het raadzaam om dagelijks meer aan lichaamsbeweging te doen en bijvoorbeeld wat vaker te lachen. Dit kost niet veel en levert je een hoop op.
  • ↑ Serotonine verhogen: er zijn verschillende manieren om serotonine te stimuleren. Een tekort aan serotonine is zelf aan te vullen door middel van voeding en een andere leefwijze. De meeste serotonine wordt twee uur na zonsopgang gemaakt. Belangrijk is daarom om altijd te ontbijten. Zonder voedingsstoffen kan het lichaam geen serotonine aanmaken. Drink veel water, en gebruik voor vitamines en mineralen, speciaal B3, B6, B12 en magnesium. Zonlicht speelt een belangrijke rol bij de aanmaak, dus zorg dat je dat voldoende krijgt en gebruik in de winter een speciale lichtlamp.

bloemetjes

Vond je dit stuk interessant, leuk, waardevol? Dan zou ik het heel erg leuk vinden wanneer je dit artikel zou willen delen op social media of via de mail. Onderaan deze pagina vind je de mogelijkheden. Ook aanvullingen en andere reacties onder dit blog worden ontzettend gewaardeerd.

bloemetjes__ienieminiWil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

bloemetjes__ienieminiDe inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

bloemetjes__ienieminiVeel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Als je dit blogartikel wilt delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website, vind ik dat heel fijn, mits een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:

bloemetjes__ienieminiMeer blogs vind je hier

facebook_logo_kleinGa (net als  2000 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
Daarnaast is er de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met bijna 3000 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *