Heftige pijn-dag, hoe tackle je die

klein bloemetje_rSoms zegt iemand op een lezing of in andere wandelgangen wel eens tegen mij: “Ja, Anna, dat klinkt allemaal mooi, en meestal lukt me dat ook wel, maar soms heb ik van die dagen, dan heb ik zoveel pijn dat ik me gewoon geen raad weet”.
Ik snap wat je dan bedoelt. Van die dagen dat mijn pijnmonster alles uit de kast trekt om mij eens goed dwars te zitten. Wellicht heb ik hem boos gemaakt (te veel gedaan……te weinig bewogen…….slecht geslapen…..stress gehad?) en stort hij zich daarom zijn gram als een onweerswolk over me uit. Of misschien heeft die ellendeling gewoon zin in een feestje en heeft hij nergens meer lol in dan mij in bed te laten huilen van de pijn. Hoe dan ook, ik ken het, ‘been there, done that’!

Ik bedoel dan van die dagen dat je absoluut niet in staat bent om naar buiten te gaan, te bewegen of afleiding te zoeken in een t.v.-programma of een boek. Dat je echt geen film kunt kijken of je e-mails kunt beantwoorden. Zo’n dag dat je eigenlijk alleen maar heel stil kunt liggen en hopen dat het niet lang meer duurt, omdat je niet weet hoe je dat vol moet houden.
Inmiddels heb ik geleerd dat er toch technieken zijn om zo’n heftige pijn-dag te tackelen. Natuurlijk zijn het geen wondermiddelen die de pijn als bij toverslag laten verdwijnen. Wel zorgt het ervoor dat die heftige pijn-dag een stuk minder heftig wordt. Dat je het beter aankunt. En hoe vaker je dit zo aanpakt hoe meer resultaat het zal opleveren.
Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen (en daardoor waarschijnlijk enigszins kort door de bocht hier en daar, maar goed).

Naamloos-1

Je moet je voorstellen dat de 9 verschillende gebieden in je brein die te maken hebben met chronische pijn (zie afb.),naast de activiteiten die met pijn te maken hebben, ook nog andere taken hebben. Ze houden zich ook bezig met jouw gedachten, je gevoelens en andere sensaties.  Het zijn ook de plaatsen waar bijvoorbeeld je reukvermogen geregeld wordt.
Nu komt het verhaal van de olifantenpaadjes weer naar boven (uitgelegd in mijn blog over je pijn ‘wegschrijven‘). Door de alternatieve paadjes te bewandelen heeft het brein het daar zo druk mee dat hij zich even wat minder met de pijn’paadjes’ kan bezighouden. Het brein houdt zich namelijk bezig met die paadjes waar het het drukste is.
Het lijkt er misschien op dat je alleen maar bezig bent om je brein ‘af te leiden’, maar dit gaat toch wel wat verder. Als je namelijk deze alternatieve paadjes over een langere periode bewandelt (lees: je concentreren op de zintuiglijke gevoelens), dan zullen je hersens het daar zo druk mee krijgen dat ze die pijnpaadjes steeds vaker links laten liggen, en zelfs zo nu en dan ‘vergeten’. En we doen dat door het brein lekker aan het werk te zetten door ons te focussen op onze gedachten, beelden, gevoelens, herinneringen, bewegingen etc

 

Pijndag

Het helpt altijd om te beginnen met een bewuste ademhaling., waarbij je je aandacht richt op de het fysieke gevoel dat je ervaart wanneer de adem je lichaam inkomt en weer uit gaat. Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen of zitten, en ga aandachtig ademhalen. Doe een body scan om te ontspannen. Op deze website (https://www.ontspanningsoefeningen.com/ vind je een mp3, die je kunt downloaden om te oefenen. Doe dat uiteraard al een paar keer voordat je zo’n zware dag hebt.
Als je hierbij gespannen spieren tegenkomt, probeer deze dan te ontspannen. Als je dit een paar minuten hebt gedaan kun je de hieronder staande technieken proberen. Probeer ze alle vier om uit te vinden welke techniek het beste bij jou past.

  1. Concentreer je op hoe de pijn voor jou voelt.
    Is het brandend? Kloppend? Tintelend? Warm? Koud? Komt de pijn in golven, die opkomen en weer afnemen in intensiteit?
    Dit noemt men ‘sensory splitting’ (zintuiglijk scheiden). Het helpt je om te zien dat datgene wat jij beschouwde als klein bloemetje_réén heel groot blok van pijn, eigenlijk bestaat uit een heleboel sensaties die steeds wisselen.
    Als je je gevoelens op deze manier scheidt, is de pijn niet langer ‘Dat ding’, en zul je wellicht niet overmand worden door stress-veroorzakende gedachten als: “Deze pijn houdt nooit meer op”. Je kunt zelfs het woord ‘pijn’ helemaal loslaten en alleen nog maar de opkomende en weer afnemende gevoelens in je lichaam ondervinden. Daarmee kun je beter het tijdelijke karakter van deze verzameling van sensaties inzien.
    Breng tenslotte genegenheid over naar deze gewaarwordingen toe, ook al zijn deze nog zo vervelend. Probeer ermee om te gaan zoals je met een kind dat pijn heeft zou omgaan.
  2. Richt je aandacht op een deel van je lichaam waar je geen pijn hebt.
    Je denk wellicht in eerste instantie dat de pijn overal zit, maar als je je goed concetreert vind je vast wel iets. Misschien je tenen, of je gezicht of je borst. Ontspan in dat pijnvrije gevoel. Probeer dit het overheersende gevoel teklein bloemetje_r maken, al is het maar voor een paar seconden. Dit zorgt ervoor dat je ontdekt dat je op dat moment niet alleen maar uit pijn bestaat, dat er op zijn minste één plekje is dat niet zeer doet.
    je kunt nog een stapje verder gaan met deze techniek, door dit pijnvrije stukje te betrekken bij een beweging. Het is maar goed dat je mij onder zulke omstandigheden niet kunt zien, want ik lig vaak op mijn rug terwijl ik met mijn handen sierlijke balletbewegingen maak. Ik vind het heerlijk om mijn handen te zien bewegen alsof ik een prima ballerina ben!
  3. Gebruik je verbeeldingskracht.
    Denk terug aan een plek in het verleden waar je was toen je geen pijn had. Ikzelf gebruik daar altijd mijn vakanties in Curacao voor. Ik zie de mooie stranden voor me, voel de warmte, de heerlijke wind waardoor het er nooit te heet wordt, de kabbelende golven…
    Waar jouw plek dan ook mogen zijn, breng jezelf in gedachten terug naar die plaats. Je kunt je verbeelding heel klein bloemetje_rgoed gebruiken om je lijf te ontspannen, inclusief de spieren die rond de pijnlijke plekken zitten. Dit kan je pijn daadwerkelijk doen verminderen.
  4. Probeer mooie, fijne waarnemingen van je zintuigen te ervaren.
    Probeer er zoveel mogelijk te ‘scoren’: het zien van het zonlicht dat door het raam valt, de sensatie van de zon op je huid, de geluiden van het straatleven buiten, het gezoem van de koelkastmotor, een vluchtige gedachte aan het klein bloemetje_ravondeten, het gevoel van een pluk haar op je wang, een geur die uit de keuken komt. Door aandacht te geven aan zo veel mogelijk zintuiglijke waarnemingen verzacht je pijn vaak, omdat het je pijn terugbrengt naar slechts een van de vele gevoelens die je op dat moment ervaart.
    Nog een paar voorbeelden:
    Ruiken: Smeer je huid in met lekkere bodylotion en concentreer je op de geur, of steek een geurkaars aan
    Luisteren: Zet muziek op die je mooi vindt en je rustig maakt
    Voelen: Hou een bepaald voorwerp bij je, zoals bijvoorbeeld een gladde steen en wrijf erover. Focus je op wat je voelt.
  5. Bewegen
    Probeer ondanks de pijn toch wat te bewegen, al is het maar 5 minuutjes

Wees geduldig voor jezelf als je deze technieken probeert. Als het niet meteen lukt, en je pijn wordt er niet minder door, haal dan diep adem, stuur niet-oordelende, meelevende gedachtes naar jezelf en zeg: “Het is gewoon harstikke moeilijk, dat kan ook niet in een keer goed gaan. Ik heb mijn best gedaan en het is niet erg dat ze niet meteen werken. Ik zal het straks nog eens proberen”.

bloemetjes

bloemetjes__ienieminiVond je dit stuk interessant, leuk, waardevol? Dan zou ik het heel erg leuk vinden wanneer je dit artikel zou willen delen op social media of via de mail. Onderaan deze pagina vind je de mogelijkheden. Ook aanvullingen en andere reacties onder dit blog worden ontzettend gewaardeerd.

bloemetjes__ienieminiWil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

bloemetjes__ienieminiDe inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

bloemetjes__ienieminiVeel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

bloemetjes__ienieminiWil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:
“Door Anna Raymann, fysiotherapeute, schrijfster, chronisch pijnpatiënt en deskundige met betrekking tot de sociale gevolgen van chronische pijn, Boek-en-steun”.  Auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

bloemetjes__ienieminiMeer blogs vind je hier

facebook_logo_kleinGa (net als meer dan 1600 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
In de Besloten Facebook-groep Chronische pijngroep Boek-en-steun, kun je met meer dan 2000 lotgenoten chatten, vragen  stellen en steun geven en krijgen.

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'
  1. Liane Reply

    Wow wat een herkenning! Het is het 1e wat ik van jou lees, maar dit had ikzelf kunnen schrijven, alleen weet jij de juiste woorden te gebruiken! Het is precies het proces waarmee ik bezig ben, maar niet aan mijn omgeving uit kan leggen, nu dus wel! Zelfs dat stukje over Curacao, dat gebruik ik ook!
    Na 2 jaar last te hebben van neuropathie en ik slik nog steeds de hoogste dosering pijnmedicatie, gebruik TENS, wietolie en een creme met cannabis en peper uit Tjsechie, voel ik mezelf sindskort af en toe MENS!!! Met een pijnaanval, welke ik krijg na bewegen, helpt niks mijn pijn te verlichten! Ik blijf proberen wat jij hebt beschreven, ik mediteer ook 2x per dag en ga sinds 3 weken elke dag even naar buiten, variend van een klein stukje buiten lopen (ver lopen kan ik (nog) niet en heb ik rolstoel nodig) tot aan een terrasbezoekje! Het lukt nog niet echt elke dag, maar ik doe mijn best en sindsdien is er een verandering in mezelf bezig! Ik ga zelfs automatisch zitten op de bank, terwijl ik al 2 jaar zo goed als 24/7 lig en dat zit nu op 20/7 ….. MAAR het is ook een strijd; mijn hersens denken soms dat er niks aan de hand is, zoals met het zitten dat is zo pijnlijk maar toch als ik van de wc kom, ga ik zitten op de bank en niet veel later komt de pijnscheut, maar toch is het een goed teken, ook beweeg ik meer en tja lichaam protesteert heftig, maar deze keer zet ik door EN zeker na jouw verhaal!!! Super bedankt, nu zijn mijn twijfels weg, welke ik toch kreeg door de extreme pijnaanvallen! Maarja zolang niet bewegen dan moet het lichaam wennen. Al blijf ik het liefst liggen en beweeg ik zo min mogelijk, al heb ik dan ook pijnaanvallen, maar minder, maar dan heb ik geen kwaliteit van leven…..
    Nogmaals bedankt voor deze bevestiging, welke precies op tijd komt!!
    Liefs Liane

Laat een reactie achter

*

captcha *