Hoe overleef ik de dag met mist in mijn hoofd?

Wattenhoofd of mist in je brein

Veel mensen die aanhoudende pijn hebben, zullen het fenomeen hersenmist herkennen. Ze krijgen dat als een soort ongewenste ‘bonus’ bij hun pijn cadeau. Die hersenmist is een van de bekende symptomen van fibromyalgie, maar bijna iedereen met chronische pijn heeft er zo nu en dan, regelmatig of altijd last van. Zo’n wattenhoofd kan je dagen extra moeilijk en vervelend maken. Misschien heb je er nog niet eerder een naam aan gegeven, maar herken je het volgende wel:

‘Wat kwam ik hier nu ook alweer doen?’
‘Wat heeft mijn vriendin mij eigenlijk net verteld?’
‘Wat heb ik zojuist gelezen?’
‘Heb ik mijn pillen nu al genomen of niet?’

Komt dit steeds vaker voor sinds je chronische pijn hebt? Denk je af en toe dat je aan het dementeren bent? Kun je soms je plannen voor de dag helemaal niet uitvoeren, omdat je je totaal niet kunt focussen, hoe je ook je best doet? Dan heb jij ook last van een wattenhoofd of hersenmist. Het lijkt dan alsof er een lagedrukgebied met mist en bewolking zich in je brein heeft vastgezet.

Pijn is als een kind dat continu in je oor blèrt
Om te beginnen kan dit probleem als een bijwerking van je medicijnen optreden. Het kan ook komen door slaapgebrek. Vaak is het echter gewoon een gevolg van zoveel pijn in je lijf dat je je niet meer kunt concentreren. Want pijn is als een kind dat continu in je oor blèrt. Als een inbraakalarm dat maar blíjft loeien. Logisch dat je je niet meer goed kunt focussen op je vriendin die een lang verhaal vertelt, op de cijfertjes op je beeldscherm, of op de volgorde van ingrediënten bij het klaarmaken van een ingewikkeld recept.

Gelukkig kun je er zelf het een en ander aan doen om er minder last van te hebben en daarnaast leren om er beter mee om te gaan.

Door medicijnen
Als de sufheid een gevolg is van je medicijnen, wordt deze ongewenste bijwerking wellicht minder wanneer je ze langer gebruikt. Ook kun je je arts om een ander middel vragen, dat voor jou minder bijwerkingen heeft. Meestal kun je echter niet veel doen aan dat mistige gevoel in je hoofd en blijft het lastig om je te concentreren op de taken van de dag.

Hersenmist als bonus bij je pijn: wat kun je doen?
Gelukkig zijn er wel wat trucs die je helpen om beter te functioneren, ondanks die mist.
Je leest er alles over in hoofdstuk 4 van mijn nieuwe boek:

‘OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.
Maak met eenvoudige aanpassingen je leven binnen zes maanden weer leuk en zinvol, ondanks de pijn.

Het boek zal in augustus verschijnen.

Hier lees je alvast meer over dit boek.

 

 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Meer blogs vind je hier

In de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, kun je met ruim 3000 lotgenoten chatten, vragen stellen en steun geven en krijgen.

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *