off

Hoe overleef ik de Kerst als chronisch pijnpatiënt?

xmasOf je er nu van houdt of niet, er valt nauwelijks aan te ontkomen: kerst is in aantocht. Iedereen heeft zijn eigen invulling van de kerstgedachte, maar voor velen is het toch vooral het feest van verbondenheid. Het is het gezelligheidsfeest bij uitstek, waarbij we de banden met onze familie en vrienden weer eens extra aanhalen.Familie met kerst

Als we de bladen moeten geloven gaat het zo: lekker eten, cadeautjes, logeerpartijen, en mooie kleding zijn onderdeel van het kerstfeest. De gastheer en -vrouw hebben het huis spik-en-span, de logeerkamer is in orde gemaakt, de kerstboom mooi opgetuigd en heel veel lekkers is in huis gehaald. Je hebt jezelf én de kinderen in jullie meest feestelijke outfit gehesen.
Ook de gasten vinden het leuk om zich op te tutten voor het kerstfeest bij de familie, en hebben nieuwe kleren aangeschaft. Voor iedereen hebben ze originele cadeautjes meegebracht.

Laat het feest maar beginnen……………!

Ik, als chronisch pijnpatiënt, heb met kerst óók behoefte aan verbinding met mijn familie en vrienden. Maar aan bovenstaande voorwaarden kan ik onmogelijk voldoen. En ik neem aan dat dit evengoed voor jullie geldt.
Want wat is de praktijk voor de meeste pijnpatiënten?
-Heb je schoolgaande kinderen? De scholen hebben vakantie, dus de kinderen zijn de hele dag thuis. Dat is op zich al een behoorlijke extra belasting.
-Ben je al grootouder? De kleinkinderen hebben wel zin in een logeerpartijtje.
-Woon je misschien wat verder weg van je kinderen? Dan komen ze met kerst vast graag met hun hele gezin bij je logeren.
Allemaal hartstikke leuke dingen in het kader van die verbinding. Maar het vergt nogal wat aan voorbereiding en ook tijdens het kerstfeest zelf kunnen we nu eenmaal niet aan alles meedoen zoals we dat graag zouden willen. Het is voor een sterk en gezond persoon al super vermoeiend wanneer je je huis schoon wilt hebben, veel extra christmas-tree-mdboodschappen in huis moet halen, moet zorgen voor een warme kerstsfeer met een boom en andere versieringen, en ook nog eens de feestelijke kleding aan de kast wilt hebben hangen.
Voor iemand die elke dag moet dealen met pijn en beperkingen heeft die daar het gevolg van zijn, is dat een ondoenlijke taak.

Hoe kunnen we er toch een mooi feest van maken zonder er zelf aan onderdoor te gaan en nog dagen na de kerst de rekening te moeten betalen?

Waarom gaat het vaak mis? Tja, dat gebeurt maar al te snel. Al van tevoren moet er van alles gedaan worden en het is gewoon super onpraktisch, vervelend en frustrerend als je voor elke kleinigheidje hulp moet vragen. Maar vele kleinigheidjes samen zijn gewoon te veel. Dus ga je o zo gemakkelijk over je grenzen heen.
En dan hebben we het alleen nog maar over de voorbereidingen gehad. Op de dag dat je met je familie en/of vrienden het kerstfeest viert is het nog veel moeilijker om jezelf op tijd terug te fluiten.
Want ja, het is zo gezellig. En ja, je bent een spelbreker als je nu zegt dat je eigenlijk moet gaan liggen. En ‘nee, het gaat nog prima’, zeg je als de ander je voorzichtig vraagt of je niet te veel doet.  Want het komt zo zelden voor dat je allemaal samen bent, en je bent toch al zoveel alleen door die stomme pijn, en het is maar eenmaal in het jaar kerst, en je wilt toch niet ergens alleen gaan liggen terwijl de rest plezier heeft, en…………je ziet dus wel waar het schip zal stranden.xmas
Tja, of dat nu verstandig is? Als je in een zodanige conditie bent dat je er mee wegkomt, dat je hoogstens een paar dagen na kerst wat meer rust moet houden, dan kan je besluiten dat je het de schade wel waard vindt.
Velen van ons komen er echter niet zo gemakkelijk vanaf.
Als het schip dan halverwege de dag strandt, dan is het ook echt einde kerst 2018. Dan is het over en sluiten voor jou. En met voor straf waarschijnlijk veel meer pijn dan normaal, zó langdurig  dat je blij mag zijn als je voor oudejaarsavond weer een beetje opgeknapt bent.
Of schets ik het nu te somber? Misschien, maar ik denk dat je toch maar beter een verstandige koers uitzet, zodat je dit jaar optimaal kunt gaan genieten van de kerst.
Ik heb een paar adviezen op een rijtje gezet. De keus is verder aan jou, wat je ermee doet.PPP-LOGO

Denk om de drie P’s:
Plan goed: schrijf van elke activiteit en per dag op wat er moet gebeuren
Pas je tempo aan, en wissel activiteiten en rust goed af
Prioriteer: maak voor jezelf duidelijk wat voor jou het belangrijkste is en ga daarvoor.

Zorg in deze periode nog beter voor jezelf.
Dat betekent:

  • Probeer tijdens deze hele maand extra goed te slapen. Ga op een vaste tijd naar bed en ontspan voor het naar bed gaan. Te weinig slaap levert meer pijn op, zo simpel is het.
  • Zorg ook dat je gezond en regelmatig eet. Probeer zo min mogelijk suiker te eten (suiker gééft niet, maar kóst energie- in tegenstelling tot wat men vroeger vaak dacht- inmiddels weten we beter), en eet geen zware maaltijden. Probeer het alcoholgebruik te matigen.
  • Als je nog rookt weet je vast stiekem al best wel dat dit voor iemand met chronische pijn nóg slechter is dan voor een ‘gezond’ iemand. Probeer nu vast te minderen (binnen roken kan sowieso echt niet meer, en voor buiten roken is het nu toch te koud), en neem je voor om met ingang van het nieuwe jaar écht te gaan stoppen.

xmas

Vraag om hulp.
Vraag iedereen om hulp bij de voorbereidingen. Ik weet dat het moeilijk is. Zeker als je er naast zit, instructies hulp vragenmoet geven en verder toekijken. Dan voel je je nog ellendiger. Organiseer het anders. Schrijf vandaag alvast alle klussen die moeten gebeuren uit. Bedenk bij elk ding apart of het echt heel belangrijk is voor jouw of jouw familieleden. Zo niet, dan schrap het maar gelijk. De rest splits je uit naar alle sub-taakjes. Ik durf te wedden dat daar een heleboel klusjes zitten die jij prima kunt doen (cadeaus online shoppen, menu uitzoeken, eten bestellen, kerstlampjessnoeren uit elkaar halen- ik verzin maar wat).
Zet er eventueel al de namen achter, dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is en wat er van hem of haar wordt verwacht.
(Of lees mijn blog: Vind jij om hulp te vragen ook zo moeilijk? )

De aankopen: boom en versiersels, cadeautjes en eventueel nieuwe kleding
Lees hiervoor mijn eerdere blog: ‘Lieve help! De feestdagen komen er aan!

Mag het een onsje minder?
Ga voor kwaliteit. Kies bijvoorbeeld voor minder gasten, eten, cadeaus, tijdsduur, lengte van de logeerpartij, of van het diner, of van de tijd dat het bezoek duurt.
kerstdinerStel ook je eigen verwachtingen bij. Als je nog steeds, ondanks je chronische pijn, een perfectionist bent, dan zul je nu toch echt –uit zelfbescherming- moeten proberen om dit enigszins los te laten. Dat kan namelijk alleen maar tot teleurstelling en frustratie leiden, en daar word je ook echt niet vrolijker van.
En weet je, de winkels hebben tegenwoordig zulke lekkere kant- en- klaar schalen die je alleen maar in de oven hoeft te schuiven, of uit de diepvries te halen en geen hond proeft dat je dat niet zelf hebt klaargemaakt. En het hoeft ook echt niet extra duur te zijn. Lidl bijvoorbeeld heeft echt de heerlijkste spullen (ik heb ze al uitgeprobeerd en ze staan van de week weer op mijn boodschappenlijstje; sssttt, niemand zeggen hoor).
Realiseer je dat niemand de eisen voor die dag zo hoog opstelt als jijzelf, dus doe jezelf een plezier, en doe wat minder moeilijk. Kan best! Je liefde tonen aan je dierbaren zit hem echt niet in ingewikkelde recepten of moeilijk te vinden cadeaus.

Activiteiten en rust afwisselen
Ja, ik weet dat je dat wel weet. Maar omdat het op zulke dagen extra moeilijk is vertel ik het je toch nog maar eens. Zorg dat er een plek is waar jij je regelmatig even terug kunt trekken. Misschien je slaapkamer, misschienreading-5 een andere ruimte. Maak het er in elk geval gezellig en comfortabel met kussens en dekens. Leg er een boekje of tijdschrift neer, of zorg dat er wat rustige muziek voorhanden is (b.v. op de Iphone met oordopjes), misschien een film op je Ipad, of Netflix op je laptop. Als je alleen bent kun je wellicht ademhalings- ontspannings- of meditatieoefeningen doen. Als je behoeft hebt aan gezelschap wil er vast wel iemand bij je komen zitten. Als je zelf te gast bent in andermans huis, regel van tevoren met de gastvrouw of -heer of er zo’n plek voor jou beschikbaar kan worden gemaakt. Geneer je hier niet voor. Een goede gastvrouw (of heer) zal dit met alle plezier voor je in orde maken.

Toni Bernhard, de chronische zieke psychologe waarvan ik eerder het artikel ’14 dingen die ik leerde van chronisch ziek zijn  plaatste, doet het als volgt:
Zij bepaalt van tevoren: wat zijn nu de belangrijkste momenten van het bezoek van mijn kinderen en kleinkinderen:

  1. De gezellige eerste gesprekken wanneer iedereen arriveert
  2. Meer gezellig samen kletsen, en wat hapjes, in aanloop naar het diner
  3. Het diner
  4. De gezelligheid na het diner

Ze weet dat het veel te veel voor haar is om overal bij te zijn. Daarom heeft ze voor zichzelf twee van deze xmasgezelligheids’periodes’ uitgekozen die ze echt heel graag wil meemaken, bij de aankomst en bij het diner zelf. Tijdens de andere twee zal zij zich terugtrekken in haar slaapkamer. Dat vindt ze helemaal niet leuk, natuurlijk niet, maar het is het compromis waarvan ze geleerd heeft dat ze daar uiteindelijk het beste mee af is. Van die twee tijdspannes waarbij ze deel van het gezelschap is kan ze dan optimaal genieten.

 

Ik hoop dat al deze tips ook voor jou van de kerst een warm en gezellig feest gaan maken, zonder dat je daar nog dagenlang van moet bijkomen. (Nu nog even goed opletten dat ik me er ook zelf goed aan houd -;)
Alvast heel fijne dagen gewenst!
bloemetjes

­

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!’
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.Kerstman met twee boeken
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier.

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst: “Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier 

Ga ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
Als je in een veilige omgeving contact wil hebben met lotgenoten om elkaar te steunen, vragen te stellen, elkaar te helpen en te informeren, word dan net als ruim 2800 anderen lid van onze Besloten Facebookgroep.

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'