Levenslessen van chronische pijn

Cum laude afstuderen    

Persoonlijk kan ik niet voldoende uitleggen hoe dankbaar ik ben dat ik mijn pijnproblemen voor zo’n 75% onder de knie heb gekregen. En als ik dan toch ’s nachts weer eens wakker wordt van de rug- hoofd- of buikpijn, dan weet ik: dit wordt weer zo’n dag. Of dagen. Ik heb nu geleerd om dan te denken: oké, het zij zo, het is niet het einde van de wereld, mijn man zal vanavond nog steeds van me houden, mijn kinderen zullen morgen heus nog in leven zijn, mijn vriendinnen willen echt nog wel gewoon met me praten, dus het is oké.

Morgen zal het beter zijn

Naast een fysieke rotdag heb ik ook nog wel eens een emotionele huildag, waarop ik het even allemaal niet meer trek.

 

Mijn mantra is dan ‘dit gaat voorbij’. Het moet er even allemaal uit, laat me maar even alleen en morgen is weer een nieuwe dag. Ik maak even tijdelijk pas op de plaats. Ik heb geleerd elke dag te nemen zoals hij komt en ik luister op een heel andere manier naar mijn lichaam dan vroeger. Want een ding is zeker: leven met aanhoudende pijn leert je een hoop.

Cum laude je diploma behalen aan de Universiteit van Pijn? Ook al wil je dat helemaal niet, toch zul je ervaren dat het uiteindelijk zeer de moeite waard is. Dat de levenslessen die je leert, jou, je leven mét of zonder pijn én dat van de mensen om je heen, stuk voor stuk mooier, gemakkelijker en waardevoller zullen maken.

Welke levenslessen kun je leren wanneer je met chronische pijn moet dealen?

  1. Je zult leren dat je jezelf de tijd en ruimte moet gunnen om te rouwen over het verlies van je gezonde lichaam. Dat verlies is niet niks, want zonder dat gezonde en perfect functionerende lichaam, heb je ook bepaalde bezigheden en toekomstmogelijkheden, dromen en uitdagingen moeten opgeven. Gelukkig kun je nieuwe doelen en dromen bedenken die beter passen bij je nieuwe leven.
  2. Je zult leren dat het oké is om vaker voor jezelf te kiezen. Goed voor jezelf zorgen is geen optie, maar een must! Dus niet pas goed voor jezelf zorgen wanneer het ‘echte werk’ gedaan is of nadat ouders, partner en kinderen verzorgd zijn en er nog tijd over is. Nee, goed voor jezelf zorgen moet een tweede natuur worden.
  3. Je zult leren om hulp te vragen en weten dat dat geen teken van zwakte is. Je moet leren om duidelijk en specifiek aan die ander uit te leggen waar je behoefte aan hebt. Je zult ondervinden dat een ander zich niet graag machteloos voelt en het fijn vindt om iets voor je te doen.
  4. Je zult leren dat je regelmatig je rust moet nemen. Dit is overigens een van de beste cadeaus die je jezelf geven kunt en een van de belangrijkste levenslessen voor iemand met langdurige pijn. Rust sowieso na elke activiteit, hoe klein dan ook. Het valt niet mee in het begin, maar gewoon blijven proberen. Op een gegeven moment gaat het in je systeem zitten.
  5. Je zult leren dat je voor jezelf op moet komen en dat het oké is om zo nodig, en zonder schuldgevoel, nee te zeggen tegen een ander. Onthoud goed: ‘nee’ zeggen tegen een ander is meestal ‘ja’ zeggen tegen jezelf.
  6. Je zult leren dat tijd kostbaar is. Daarom zul je er zorgvuldig mee om gaan, ook en júist als je je goed voelt. Vroeger vond je tijd ook kostbaar en daarom wilde je alles vlug, vlug, vlug doen. Mediteren vond je iets voor softies of zweverige types, dat rustige en bewuste bewegen, zonde van je kostbare tijd. Nu zul je leren om je ritme te vertragen en alleen te bewegen op de snelheid die je lichaam aan kan. Je ervaart dat meditatie je goed doet en je zult proberen mindful te leven. Je zult ervaren dat dit zowel voor je lijf en leden, als voor je geest, veel beter is.
  7. Je zult leren dat een relatie, die op de proef is gesteld door chronische pijn en daar sterker uit is gekomen, een goede relatie is. Dat geldt voor al je verbindingen, maar zeker voor je liefdesrelatie. Je zult ervaren dat je samen met je partner, door goed te blijven communiceren, sterker en hechter uit deze moeilijke tijd kunt komen.
  8. Je zult leren dat iemand, ook al doet hij of zij nog zo zijn best, nooit helemaal kan begrijpen wat jij doormaakt. En dat hoeft ook niet. Je weet dat jouw goede vrienden degenen zijn die zich om jou bekommeren, het belangrijk vinden hoe het met je gaat en je niet als de eeuwige patiënt zien. Je zult vrienden verliezen, maar ook nieuwe vinden.
  9. Je zult leren meer geduld te hebben met mensen die je niet begrijpen, die zeggen ‘je ziet er helemaal niet ziek uit’, die ‘goede raad’ voor je hebben of die je veroordelen. Laat los, laat gaan, dank je wel – ze weten nou eenmaal niet beter. Als ze zich er niet in willen verdiepen, zegt dat meer over hen dan over jou.
  10. Je zult leren dat, omdat jij nu eenmaal chronische pijn hebt, dat absoluut niet wil zeggen dat je zwak bent. Het betekent juist dat je sterk bent, zelfs sterker dan je dacht. Chronische pijn is niet voor watjes.
  11. Je zult nooit meer iets, dat je kunt doen of meemaken, vanzelfsprekend vinden. Vroeger klaagde je wellicht over bepaalde dingen die je moest doen, terwijl je er nu wat voor zou geven om ze gewoon nog eens te kúnnen doen. Je zult nu meer en bewuster genieten van de dingen, zeker wanneer je ze nog maar zo af en toe kunt doen of meemaken en je zult niks meer voor lief nemen.
  12. Je zult leren, dat ook al ziet iemand er aan de buitenkant geweldig uit, diegene op hetzelfde moment misschien wel een heel gevecht aan het voeren is, net als jij. Je zult minder kritisch zijn op een ander, wanneer deze chagrijnig is of onbeleefd. Je zult meer geduld hebben met het kassameisje, met de ober, met mede-automobilisten. Je kunt nooit weten wat een ander te verduren heeft. Daarom leer je om iets aardigs te zeggen in plaats van boos of gekwetst te zijn. Het leuke is dat je dan regelmatig aangenaam verrast zult worden door de reactie.
  13. Je zult je realiseren dat je een sterker en empathischer persoon bent geworden en daarom alleen al meer waard bent. In plaats van minder, zoals je vroeger, toen je nog maar net ziek was, wel eens dacht.
  14. Je zult leren te waarderen wat je hebt en wat er binnen je mogelijkheden ligt, in plaats van na te jagen wat buiten je bereik ligt. Je zult leren om je te focussen op de dingen die het belangrijkste zijn, zoals je thuis, je familie en je gezondheid. Je zult leren even de tijd te nemen om dankbaar te zijn voor de (kleine) dingen die goed zijn of goed gaan in je leven.
  15. Je zult leren om minder te piekeren. Piekeren is net als schommelen: je bent wel bezig, maar je komt niet van de plaats. Als je eerlijk bent weet je ook dat je nog nooit een probleem hebt opgelost met piekeren. Je kunt leren om veel beter de zaken, waar je niks aan kunt veranderen, los te laten.
  16. Je zult leren dat negatieve emoties bij pijn horen, maar ook dat ze de pijn weer erger maken. Ze brengen je niets en leveren je alleen maar negatieve energie. Daarom moet je proberen je angst, schuldgevoelens, stress en boosheid te verminderen. Niet door ze te onderdrukken, maar op andere manieren, bijvoorbeeld door expressief schrijven. Alleen al door ze in een paar woorden voor jezelf te benoemen verklein je ze al.
  17. Je zult leren om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk dingen in je leven zijn die je vrolijk maken: films, liedjes, gezelschapsspelletjes met je gezin, huisdieren, hobby’s, of gekke YouTube-filmpjes. Je weet dat het gevaar van somberheid of depressie bij mensen met langdurige pijn (én hun partners!) nu eenmaal altijd op de loer ligt, dus doe je er alles aan om dat buiten de deur te houden. Als je een goed gevoel voor humor hebt, zul je altijd reden tot lachen hebben. En zo niet, dan zoek het op. Lachen is het allerbeste medicijn!
  18. Je zult leren je lichaam te accepteren, ook al haat je het vaak. Nieuwe ruggen of schouders zijn nou eenmaal niet te krijgen, zelfs niet tweedehands (maar in goede staat) op Marktplaats. Dit is wat het is, je zult het er mee moeten doen. En juist omdat het een beetje ‘stuk’ is, probeer je er extra goed voor te zorgen.
  19. Je zult leren dat je mild en lief moet zijn voor jezelf. Dat je jezelf niet moet veroordelen wanneer je iets hebt gedaan waardoor je meer pijn hebt gekregen. Dat je jezelf moet vergeven wanneer je een van de geleerde levenslessen weer even was vergeten. Het onder de knie krijgen van al deze lessen is nu eenmaal een moeilijk proces en dat gaat met vallen en opstaan.
  20. Je zult leren dat je niet elke dag je best kunt doen of positief en dankbaar kunt zijn, je oefeningen kunt doen, goed kunt communiceren en geduldig zijn met je kinderen. En dat is oké. Je traint niet voor de Olympische Spelen en je hoeft ook geen tentamens af te leggen. Maar je hebt inmiddels wel zoveel veerkracht, dat je die nieuwe levenshouding weer kunt oppakken wanneer het weer beter met je gaat.
  21. De allermoeilijkste les: je zult leren om niet meer te vechten, maar te accepteren. Het is niet gemakkelijk, maar als je zo ver komt, is het zeer bevredigend. Hoe meer je los kunt laten, hoe meer rust en vrijheid je zult ervaren in je leven. Waardoor je bewust keuzes kunt maken en veranderingen doorvoeren om je dagen leuker, beter en zinvoller te maken.

In gevecht met pijn

En al zit je er misschien wel helemaal niet op te wachten, probeer de lessen die je geleerd hebt te koesteren, want vele daarvan hebben ook zeker hun positieve kanten, en daar zul je de rest van je leven profijt van hebben.

Dit blog is  opgenomen in mijn boek:

‘OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.
Maak met eenvoudige aanpassingen je leven binnen zes maanden weer leuk en zinvol, ondanks de pijn.

Hier lees je meer over dit boek.

 

 

 

 

Lieve Help! Chronische pijnVeel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier

Meer blogs vind je hier

Ga  ook eens naar de Besloten Facebook-groep: Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met zo’n 4000 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'
  1. Tineke den Boer Reply

    Weer een een heel goed en helder mooi blog Anna!
    Inmiddels ben ik,deze levenslessen allemaal tegengekomen en weet dat het ook zo is inde praktijk.
    Ik ga hem delen op mijn FB pagina, kunnen anderen er ook van leren!
    Heb misschien nog 1 levensles toe te voegen, dat je op vakantie kunt, mits je alles heel erg goed voorbereid en ook op vakantie voldoende rust moet pakken.

  2. Jacqueline Reply

    Het heeft mij ook een stuk creatiever gemaakt: hoe kan ik wat ik wil doen of bereiken anders doen, zodat ik mijn lijf niet overbelast?

    • Anna Reply

      Ken je de Salamitechniek van Frits Winter (De pijn de baas), Jacqueline?

  3. Arie Spijker Reply

    Mooi stuk ik ga het delen de fb pagina heeft inmiddels dik 1000 leden meer dan je onderaan noemt.
    Hunt.

    • Anna Reply

      Dank je, Arie. Inmiddels aangepast

  4. Gaby Reply

    Ik kan andere mensen nu (proeren te) inspireren dmv mijn blog over chronische pijn. Ik kan mijn kinderen een doorzettingsvermogen laten en leren naar positieve dingen te kijken.

    • Anna Reply

      Ik weet dat je daar heel veel mensen mee bereikt en steunt, Gaby. Je bent een topper!
      Liefs, Anna

  5. Liesbeth Reply

    Goed dat hier meer bekendheid aan word gegeven op diverse blogs. Hierdoor worden ziekten of ziektebeelden (pijn) hopelijk wel serieus genomen door de zorgverzekering en uitkeringsinstanties zodat hulpmiddelen wel gewoon vergoed worden. Zo ben ik heel blij met het Tens apparaat dat ik nu via de zorgverzekering vergoed heb gekregen.

Laat een reactie achter

*