Maak je chronische pijn niet nog erger dan het al is.

‘Natuurlijk niet’, zeg je nu logischerwijs verontwaardigd, ‘het is al ellendig genoeg, waarom zou ik het dan zelf nog erger gaan maken?’ Toch hebben veel mensen met aanhoudende pijn, ook ik, zich hier wel eens schuldig aan gemaakt. Neem daarom eens goed de overwegingen in dit hoofdstuk tot je, want onze beroemde filosoof Johan Cruijff zei het al: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt!’

Heb jij langdurige pijn en heb jij jezelf deze vragen wel eens gesteld?

  1. Waarom heb ik zo’n waardeloos lichaam dat mij steeds in de steek laat?
  2. Waarom kunnen die stomme artsen mij niet beter maken? Een dokter hoort je toch gewoon te genezen, dus waarom ben ik dan nog steeds niet van die pijn af?
  3. Waarom denken familie, vrienden en collega’s dat ik een aansteller ben, omdat mijn pijn maar niet over gaat?
  4. Waarom ben ik zo’n nutteloos persoon, die steeds familie en vrienden in de steek moet laten, omdat ik nog maar zo weinig dingen kan?
  5. Waarom behandelt het leven mij zo oneerlijk, zodat er van mijn plannen en dromen niks meer terechtkomt?

De lijst kan makkelijk nog wat langer worden gemaakt, maar laten we het nu maar even bij deze vijf vragen houden. Het is al meer dan genoeg om je zowel lichamelijk als geestelijk slechter te voelen wanneer je boos bent op jezelf, op anderen en op het leven in het algemeen – met daar bovenop het gevoel van slachtoffer te zijn in een oneerlijke wereld. Juist in jouw situatie is het heel belangrijk dat je lief bent voor jezelf en van jezelf houdt.

Het gevolg van die gedachtes
Daar komt ook nog eens bij dat je gedachtes in belangrijke mate bijdragen aan de conclusie van je brein of er gevaar dreigt of niet. Weet je dat dit soort gedachtes op zich zelfs al krachtig genoeg kunnen zijn om je chronische pijn in stand te houden? Als jij van die onnodige negatieve gedachtes creëert, zullen er nog veel meer en heviger pijnprikkels door worden gegeven. Onderzoekers hebben aangetoond dat de gebieden waar het pijngeheugen zich bevindt en waar de emoties en de gedachtes zich bevinden, actiever zijn bij mensen met chronische pijn dan bij proefpersonen zonder pijn, wanneer hen dezelfde pijnprikkel wordt toegediend. Kortom: de pijnprikkel roept bij mensen met chronische pijn letterlijk meer reactie op in het brein. Waardoor zij diezelfde prikkel als pijnlijker ervaren.

Hoe kun je dit nu stoppen?
Laten we de bovenstaande vragen eens punt voor punt opnieuw doorlopen, en bekijken hoe jij je gedrag en reacties kunt aanpassen……………..

Lees verder hoe je kunt voorkomen dat je je pijn nog erger maakt dan het al is in mijn nieuwe boek:

overleven met chronische pijn
‘OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.
Maak met eenvoudige aanpassingen je leven binnen zes maanden weer leuk en zinvol, ondanks de pijn.

Het boek zal eind augustus verschijnen.

Hier lees je alvast meer over dit boek.

 

 

 

 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Meer blogs vind je hier


In de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun kun je met 3000 lotgenotenchatten, vragen stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *