Pijnvermindering door een optelsom van stapjes

Optelsom
Weet je dat de hoeveelheid pijn die je hebt bijna altijd een optelsom is van verschillende (oor)zaken?
Ik wil echter hier nu niet ingaan op hoe jouw pijn tot stand kan zijn gekomen, daar ben ik ook helemaal niet deskundige in. Nee, ik wil het hier nu hebben over hoe je je pijn kunt verminderen. En raad eens: ook daar kun je aanzienlijke resultaten behalen door een optelsommetje. Een optelsom van medicatie, behandelingen én daarnaast die dingen die je zelf kunt doen, laten, of aanpassen in je dagelijkse leven. Het is goed dat je je dat realiseert en dat het jouw eigen verantwoordelijkheid is om die dingen in je leven in te voeren die jouw pijnervaring kunnen doen afnemen.

Let wel: je kunt chronische pijn bijna nooit door één behandeling genezen. Door een bepaalde operatie gaat zelden of nooit alle pijn weg, en ook een bepaald medicijn zal jouw pijn niet laten verdwijnen. En dat resultaat zal je hoogstwaarschijnlijk ook niet bereiken door één aspect van je leven te veranderen. Je zult dus bijvoorbeeld niet door te stoppen met roken al je pijn laten verdwijnen. Ook niet door gezonder te eten. Kurkumapillen, cbd-olie of mindfulness zal de pijn niet als sneeuw voor de zon laten smelten. Net als meditatie, yoga, expressief schrijven, muziek maken, creatief bezig zijn en acupunctuur dat waarschijnlijk niet kunnen. Maar stel je nu voor dat dit soort hulpjes en aanpassingen in je dagelijkse leven elk slechts—laten we zeggen—5% verbetering geeft, een positief stapje dat je waarschijnlijk op zich nauwelijks zou opmerken. Maar dat je door de cijfers van meerdere opties bij elkaar op te tellen misschien wel tot een verbetering van 25-50% kunt komen. Dan wordt het wel degelijk de moeite waard, want dan wordt de stap in de goede richting opeens wel heel groot. De lijst van potentiële positieve stapjes is heel lang, en uiteraard is niet alles voor iedereen geschikt of werkzaam. Maar uitproberen kan altijd, en wat heb je nu helemaal te verliezen? Bekijk hieronder daarom eens rustig de tekening van alle opties, en lees daarna dit verhaal verder. Laat je bij het bekijken van de afbeelding niet ontmoedigen door het wirwar van mogelijkheden waardoor je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Kijk er eens rustig naar, en morgen en volgende week gewoon nog eens. Haal er een voor een die keuzemogelijkheden uit die jou aanspreken.

opties pijnvermindering Boek-en-steun

Voor mij werkt die optelsom
Ik weet dat het voor mij werkt. Door een optelsom van behandelingen (mijn medicatie en mijn TENS-apparaartje), drie keer per week naar de sportschool voor mijn oefeningen en krachttraining, beter omgaan met stress, een waardevol doel in mijn leven, de balans tussen mijn belastbaarheid en belasting goed in de gaten houden, schrijven, positiever en dankbaarder zijn, de dag plukken en zoveel mogelijk dingen plannen waar ik gelukkig van word, gezondere voeding en het gebruik van bepaalde kruiden en mineralen, heb ik veel minder klachten. Bovendien slaap ik beter en is mijn belastbaarheid flink toegenomen. Voor mij werkt dit. Maar voor jou misschien iets anders: die optelsom is individueel heel verschillend. Ga dus eens kijken hoe jij voor jou het meest effectieve optelsommetje kunt maken. En al denk je: aan mijn pijn is nu eenmaal niks te doen want de oorzaak is duidelijke, ga toch eens in die dikke boom vol met opties op zoek. Want ook jij kunt beslist nog wat procentjes pijnvermindering bij elkaar sprokkelen.

Een waardevol leven
Hoe houd je je leven, ook mét pijn, waardevol? Hoe goed mensen met hun pijn kunnen omgaan, hangt niet eens zozeer van de ernst en intensiteit van de pijn af, maar meer van hun gevoel van eigenwaarde en daarnaast van de overtuiging dat het leven de moeite waard is, met of zonder ziekte. Vechten tegen onvermijdelijke zaken is niet effectief en gaat ten koste van een waardevol leven! Het is belangrijk dat jij gaat voelen dat jouw leven, ondánks je pijn, waardevol is.

Een positief gevoel van eigenwaarde gaat hand in hand met een gevoel van hoop. Je kunt niet verder als je niet op een gegeven moment diep ademhaalt en tegen jezelf zegt: ‘Oké, ik wil die rotpijn niet in mijn leven, maar het is nu eenmaal zo. Wat kan ik nu het beste doen om vooruit te komen?’ Als je je dat niet afvraagt, zal er niks veranderen.

Een manier om hoop te blijven houden, is om een paar nieuwe persoonlijke doelen te stellen. Durf eens buiten je bekende en vertrouwde leventje te denken. Lees mijn blog over buiten je comfortzone kijken. Misschien kun je (opnieuw) gaan studeren, een cursus doen die je interessant vindt, een muziekinstrument leren bespelen of leren schilderen. Er zijn voor iedereen een heleboel mogelijkheden, ook online, maar je zult zelf in actie moeten komen. Ze komen het niet thuis aan je bed aanbieden.

 Kom eens uit je comfortzone: voor nieuwe activiteiten,
nieuwe
vrienden en nieuwe uitdagingen

 Stel prioriteiten om je energie te verdelen. Kijk waar je wat energie kunt winnen of hoe je die beter kunt verdelen over de dag en de week, zodat je die kunt bewaren voor iets waar je gelukkig van wordt. Dat zal voor iedereen weer anders zijn. Misschien kun je bijvoorbeeld je boodschappen online bestellen, of wellicht is koken juist je hobby en vind je het heerlijk om al die ingrediënten zelf bij elkaar te scharrelen. Misschien wil je vrijwilligerswerk gaan doen of het tennisteam van je zoontje coachen of met een nieuwe hobby beginnen. Zoek uit waar jouw prioriteiten liggen, waar jij passie voor hebt, waar jij je gelukkig bij voelt en kijk hoe je je tijd en energie het beste kunt verdelen.

Laat je brein niet alleen met de pijn!
Het is belangrijk dat je afleiding zoekt. Laat je brein niet alleen met de pijn. Geef je brein dus iets anders te doen. Doe je oefeningen, heb contact met je vrienden, luister naar of maak muziek, probeer iets leuks samen met je partner en je kinderen te doen. Niet alleen maar als afleiding, maar zoek iets waar jouw laat je brein niet alleenpassie/hartenwens ligt, iets dat voor jou persoonlijk iets oplevert, waar je van glundert. Eer van je werk! Allemaal kleine stapjes die verbetering kunnen brengen.
Een geluk bij een ongeluk in deze tijd is dat er internet is, dat er laptops en iPads zijn, en dat je op die manier, indien nodig, zelfs vanuit je bed contact met de wereld kunt houden. Ook kun je zo cursussen volgen, studeren, en misschien zelfs wel werken.
Blijf bezig met je hobby’s, en als dat niet meer gaat, zoek dan nieuwe. Leef binnen de grenzen van je pijn zo volledig mogelijk en maak je bestaan zinvol. Streef ernaar om zo lang mogelijk eigen baas te blijven over je situatie. Neem en houd de regie in je hand, zeker wat de dingen aangaat die voor jou belangrijk zijn.

Laat je brein niet alleen met de pijn;
zorg dat je brein iets anders te doen heeft

 Positief en dankbaar
Zoals je al geleerd hebt is een aanzienlijk deel van de chronische pijnpatiënten somber of depressief. Helaas is het uit en te na bewezen dat pijn heviger wordt door negatieve gevoelens. Door de pijn word je somber en door de somberheid krijg je weer meer pijn. Tel dus uit je verlies wanneer je je laat meevoeren in deze negatieve spiraal.

Het tegenovergestelde is gelukkig ook duidelijk aangetoond. Mensen die positiever, gelukkiger en dankbaarder zijn ervaren minder pijn. En al vraag je je wellicht af hoe je in hemelsnaam positief en StressMaster-Positief-denkendankbaar moet zijn terwijl je zoveel lichamelijke problemen hebt, wil ik je toch aanmoedigen om daar eens op een andere manier naar te gaan kijken. Natuurlijk ben je niet dankbaar voor de pijn, maar er is gelukkig nog heel veel meer in je leven. Probeer het eens een tijdje uit om minder op de pijn te focussen, maar meer op alle kleine en grote dingen in je leven waar je wel gelukkig, blij of dankbaar van wordt. Hou bijvoorbeeld eens een maand een dankbaarheidsdagboek bij, waarin je elke avond drie dingen opschrijft waarvoor je die dag dankbaar bent geweest. Het mogen niet dezelfde dingen zijn, dus als je na een paar dagen het zonnetje, de mooie bloemen in de tuin en je partner al hebt genoemd zul je de dag erna vanzelf bewuster moeten gaan opletten.

Omgaan met stress
Zonder stress bereiken we niks. In topsport, maar ook gewoon op het werk, zorgen onze stress-mechanismen ervoor dat we presteren. En soms zijn we verbaasd over wat we kunnen! In zijn meest extreme vorm dient stress de overleving. Bij deze zinvolle “goede” stress worden alle fysiologische mechanismen ingezet op de klus die geklaard moet worden: het werkstuk, die verbouwing, de finish. Hierbij hoort ook dat de pijn tijdelijk opzij gezet kan worden: het doel staat centraal, en daarbij kan je pijn niet gebruiken. Stress is dus onvermijdbaar en vaak nuttig in je leven, maar je kunt wel voor een groot deel zelf kiezen hoe je ermee omgaat. Er is echter ook “slechte” stress bijvoorbeeld in situaties waarbij je niet voor- of achteruit kunt, waarbij je niet weet wat je te doen staat, je machteloos voelt. Dan worden al je zintuigen op scherp gezet en neemt meestal ook de pijn toe. Het is dus belangrijk wat voor soort stress je hebt. Stel je onhaalbare doelen? Dan kom je vanzelf in die verkeerde stress terecht.
Probeer eens om bij problemen, die je stress geven of je aan het piekeren houden, na te gaan of er iets is waar jijzelf iets aan kunt veranderen. Zo ja, pak dan die facetten van het probleem aan. Wellicht kun je ook nog iets doen om de gevolgen van het probleem op te vangen. Maar laat daarna alles waar jij niets meer aan kunt veranderen los. Ik durf er namelijk iets onder te verwedden dat jij nog nooit een probleem hebt opgelost door er hele nachten van wakker te liggen. Waardoor je pijn alleen maar erger wordt. Dus je hebt heel wat te winnen met het opvangen en oplossen van datgene dat mogelijk is, en de rest te laten gaan.

 Het is in het leven onvermijdelijk dat je wordt uitgedaagd,
maar verslagen worden is een keuze!

 bloemetjes

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Veel meer over chronische pijn en relaties vind je in het boek  ‘Lieve Help!. Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen. Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten. Lees meer over ‘Lieve Help’ hier. 

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst: “Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed

Meer blogs vind je hier

Ga (net als 2000 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.

Ook is er de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met >2500 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *