Studeren met pijn

Studeren met pijn; een hele uitdaging!

Wanneer je begint met studeren is dat meestal al stressvol en chaotisch, maar gooi je er nog een chronische ziekte in, dan wordt het toch wel echt een flinke uitdaging. Het is dus moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. Veel studenten lukt het, al doen sommigen wel langer over hun studie dan een gezonde student.

Daar zul je dus, afhankelijk van de ernst van je pijn en je beperkingen, rekening mee moeten houden. Daarnaast zul je je, nog meer dan een gezonde student, moeten voorbereiden. Het allerbelangrijkste daarin is een vroeg contact hierover te hebben met de onderwijsinstelling, waar je je studie wilt gaan volgen. Op studiekeuze123.nl kun je veel informatie vinden.

 

Communicatie met je onderwijsinstelling

  • Informeer van tevoren bij je opleiding of er persoonlijke aanpassingen mogelijk zijn om de studie te kunnen doen. Op elke instelling zijn medewerkers aangesteld, meestal de studentendecaan of zorgcoördinator, die je hierbij kunnen helpen. Je studiebegeleider of decaan moet van je chronische pijn en eventuele beperkingen op de hoogte zijn. Licht hen daarom in een zo vroeg mogelijk stadium in, in elk geval voor de lessen beginnen en niet pas wanneer je thuis op bed ligt tijdens een hevige pijnaanval.
  • Informeer of er een aanwezigheidsplicht is en zo ja, of die zo nodig voor jou aangepast kan worden.
  • Vraag na of er veel groepsopdrachten zijn. Die kunnen soms een belemmering vormen wanneer dit logistieke problemen met zich meebrengt of wanneer je in een groep terecht komt van mensen die alle werk last minute Dat kun jij je niet permitteren, omdat dit je veel extra spanning kan opleveren, die je dan weer meer pijn geeft.
  • Geef op voorhand je data van doktersbezoeken en behandelingen door, zodat ze weten dat je dan niet aanwezig kunt zijn.
  • Communiceer met al je leraren! Geef aan wanneer het een periode slecht met je gaat. Al stuur je maar een e-mailtje om uit te leggen waarom je niet in de les was. Ook is het prettig dat ze het snappen wanneer je te laat komt. Mits je daar geen misbruik van gaat maken natuurlijk, want als je dat doet en dat uitkomt, heb je je geloofwaardigheid snel om zeep geholpen.
  • Bespreek ook met je leraren wanneer je ten gevolge van je chronische pijn niet zo lang in collegezalen kunt zitten, of niet zo lang tentamens kunt maken. Kom in deze voor jezelf op. Ze vinden het niet gauw raar. Ik herinner me dat mijn zoon altijd zijn tentamens in een aparte ruimte mocht maken, omdat hij geen drie uur op de collegezaalstoel kon zitten. In die aparte kamer kon hij zelfs af en toe tussendoor op de grond gaan liggen om zijn rug te ontlasten.
  • Onderhoud het contact met je decaan je hele studie lang. Loop af en toe eens binnen om te laten weten hoe het met je gaat en om te vertellen waar je nog tegenaan loopt of tegenop ziet.
  • Wees hier eerlijk en realistisch in. Denk niet dat het allemaal vanzelf wel goed komt, dus bedenk tijdig samen met je decaan oplossingen voor de obstakels die er voor je zijn.


Participatiewet

Wanneer je vanwege jouw beperkingen extra kosten moet maken voor je studie, is het in sommige gevallen mogelijk om een beroep te doen op de Participatiewet. De gemeente waar je woont, kan je een individuele toeslag toekennen wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet en mits je nog geen Wajong-uitkering hebt.

 

Plannen en voorbereiden

  • Stress en te weinig slaap verergeren je pijn, dus is het voor jou extra belangrijk om goed vooruit te plannen en een evenwichtig schema op te stellen, zodat je tijd voor rust en herstel hebt.
  • Je weet dat stress je pijn verergert. Voorkom dit dus door ruim op tijd te beginnen met studeren voor je tentamens. Ook kun je proberen in een goede periode alvast vooruit te werken. Je weet maar nooit wanneer je een opflakkering krijgt.
  • Houd je kamer opgeruimd. Het geeft veel meer rust wanneer je niet steeds naar alles hoeft te zoeken. Hou dat elke dag bij, dan kost het steeds maar een klein beetje moeite. Als je dingen kwijt bent of je moet in een keer alles opruimen kost dat te veel energie.
  • Maak een leerplan. Zet alle tentamens in een duidelijke agenda, zodat je weet wanneer je moet beginnen met studeren. Laat je niet verrassen door een vergeten tentamen met te weinig tijd om de stof onder de knie te krijgen.
  • Zorg dat je voldoende slaapt. Een hele nacht doorhalen met medestudenten is echt niet aan te raden. Zelfs tot drie uur doorwerken aan je scriptie is geen goed idee, wanneer dit je minstens een week extra pijn oplevert.
  • Zorg vooral ook dat je genoeg tijd inplant om leuke dingen te doen, die jou ontspanning geven. Overwerk jezelf niet en geniet ook van het contact met andere studenten en de gezellige aspecten van het studentenleven, zonder dat het je te veel slaap kost!

 

Tijdens je opleiding

  • Neem wat extra reistijd, zodat je als er onderweg wat gebeurt, niet hoeft te haasten.
  • Een spraak-schrijfprogramma is even een investering, maar kan veel gemak en tijdwinst opleveren. Sowieso kun je lessen of colleges opnemen met je telefoon, zodat je niet de hele les hoeft te zitten pennen of typen.
  • Zorg dat je altijd voldoende medicatie bij je hebt en een flesje water.
  • Je kunt computer- en boekentassen op wieltjes kopen, die je als een koffer achter je aan kunt trekken, zodat je geen gewicht hoeft te dragen.
  • Ga in klaslokalen of collegezalen dicht bij de uitgang zitten, zodat je, zonder de hele klas te storen, gemakkelijk naar de wc of weg kunt wanneer je te veel pijn hebt.
  • Zorg dat je de e-mailadressen of telefoonnummers van een aantal medestudenten hebt. Wanneer je door je pijn niet naar de les hebt kunnen gaan, kun je bij hen navragen wat je gemist hebt en eventueel hun aantekeningen krijgen. Nog beter is het als je een paar klasgenoten hebt die dit al automatisch voor jou doen wanneer je er niet bent, of die je hiervoor kunt appen.
  • Draag gemakkelijke kleding. Trek op dagen dat je veel pijn hebt bijvoorbeeld geen strakke kleding aan. In ‘wat te dragen’-opzicht kan bijna alles tegenwoordig, zeker wanneer je tussen studenten zit. In een legging, een hoody en Uggs val je totaal niet op tussen je medestudenten en het zit tenminste lekker.
  • Vaak kun je colleges ook online bekijken op een kanaal van de universiteit of hogeschool. In dat geval kun je die lessen zo nodig vanaf je eigen bed volgen.


Op kamers wonen is nog zwaarder
Als jij flinke beperkingen hebt, is het waarschijnlijk een stuk gemakkelijker om thuis te blijven wonen, zodat je je volledig op je studie kunt focussen. Maar misschien heb jij die keuze niet, omdat de plek van je studie te ver van je ouderlijk huis vandaan is.

  • Zorg dat je altijd voldoende medicatie op je kamer hebt. Ben je nog in het ziekenhuis in de woonplaats van je ouders onder behandeling, zorg dan voor telefoonnummers van je arts, een kopie van een medisch dossier en een medicatiepaspoort. In geval van nood kun je vragen om het recept door te sturen naar een apotheek in de buurt van je studentenkamer.
  • Zorg dat je huisgenoten op de hoogte zijn van jouw pijn en beperkingen, zodat ze je kunnen helpen wanneer je een slechte dag hebt. Zodat ze ook weten dat jij wellicht niet de zware vuilniszakken kunt wegbrengen wanneer het jouw schoonmaakbeurt is. Misschien kun jij daarvoor in de plaats wat vaker de lichtere klusjes doen.
  • Studenten eten traditiegetrouw slecht, met veel pizza en patat. Dat kun jij je echt niet permitteren, want het zal je pijn beslist verergeren. Maak dus van tevoren een eetplan en haal gezonde boodschappen, liefst voor de hele week, in het weekend in huis. Zorg voor wat gezond eten en maaltijden in je vriezer voor slechte dagen.

En dan nog dit:

  • Als een stage onderdeel uitmaakt van de studie, speel dan open kaart wanneer je op een stageplaats solliciteert. Misschien ben jij niet in staat om volle dagen te werken, of zijn er andere zaken die aan jou aangepast moeten worden. Het lukt misschien niet altijd om zo’n speciale regeling te krijgen, maar je kunt het in elk geval proberen.
  • Een decaan kan je helpen met het verlengen van je studiefinanciering, wanneer je langer over de studie moet doen.
  • Leg de lat niet te hoog en wees niet te perfectionistisch. Daar zul je namelijk zelf het hardst voor gestraft worden.

 

Het bijltje erbij neergooien
Als het je droom is om een bepaalde studie te doen, ga er dan ook voor. Daarmee bedoel ik niet dat je over je grenzen heen moet gaan en door moet gaan wanneer het eigenlijk niet meer gaat. Ik wil daarmee zeggen dat jijzelf het beste voelt wat je aankunt, hoe sterk je bent en wat jij met je wilskracht kunt bereiken. Laat je dus niet te snel ompraten, wanneer vrienden, ouders of zelfs leraren zeggen dat je er beter mee kunt stoppen. Zeker wanneer het ernaar uitziet dat jij later, vanwege je ziekte, niet je kennis kunt gaan toepassen in een baan, zal men dit misschien gemakkelijker adviseren.

Jij kent jezelf én je lichaam het allerbeste! En als jij je, als student, beter voelt, omdat je het contact met je medestudenten leuk vindt en het studeren je een waardevol doel geeft in je leven, is het je heel veel waard om door te bijten. Het vergt beslist veel doorzettingsvermogen en wilskracht, maar het met succes afronden van je studie zal je ongetwijfeld de rest van je leven met trots vervullen.

Dit blog komt uit ‘OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.

In dit boek vind je nog 24 hoofdstukken vol met tips mbt je leven met pijn.

OVER LEVEN MET CHRONISCHE PIJN’.
Maak met eenvoudige aanpassingen je leven binnen zes maanden weer leuk en zinvol, ondanks de pijn.

Hier lees je meer over dit boek.

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*