Van ziekmelding naar arbeidsconflict?

Nieuw blog van Kelly Nooij

“Kun je wat minder vaak ziek zijn?” Dit is wat Marije* te horen kreeg tijdens een functioneringsgesprek. Marije heeft last van migraineaanvallen. Ze heeft ze gemiddeld twee keer per maand en dan is ze een dag ziek. Haar ziekmeldingen zijn dus vaak en kort. Dat valt op en ondanks dat Marije haar werk goed doet, gaat het gesprek met haar leidinggevende weer over haar ziekteverzuim. Marije baalt. Hoe reageer je op zo’n vraag? Nee, ze kan niet minder vaak ziek zijn. Wel komt ze met een voorstel: “Mijn migraineaanvallen zijn meestal in de ochtend. Als ik met een pijnstiller de ochtend in bed kan blijven, dan kan ik ’s middags weer aardig functioneren. Als ik dan ’s middags werk, dan werk in de avond ook nog een paar uur thuis. Ik hoef mij dan niet ziek te melden.” Hier wilt haar werkgever niets over horen. Werken doe je op kantoor en niet thuis. Hij komt met een ander voorstel: “Misschien kun je je vakantie uren opnemen als je weer een dag ziek bent?”.

De spanningen tussen Marije en haar werkgever lopen steeds hoger op. Marije voelt zich niet gewaardeerd op haar werk en onder druk gezet. Door de stress krijgt ze nog meer migraine dan ze al had. Ook kost het haar steeds meer moeite om naar haar werk te gaan. Wanneer ze in de auto stapt om te gaan werken wordt ze al misselijk van de spanning.Van ziekmelding naar arbeidsconlict

De werkgever van Marije vindt het frequente ziekteverzuim vervelend. Logisch, dit kost de werkgever geld en het gaat ten koste van de continuïteit van Marije haar werk. Toch hebben de gesprekken die hij met haar heeft een averechts effect. De werkrelatie verslechtert en Marije is nog vaker ziek.

Marije heeft een tijdelijk contract en drie maanden voordat het contract afloopt wordt Marije verteld dat haar contract niet verlengd gaat worden. Marije is enigszins opgelucht. Hier kan ze niet blijven werken op deze manier. Toch is ze ook bang om ergens anders te gaan werken. Wat als het bij een volgende werkgever weer hetzelfde gaat? Haar zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben een deuk opgelopen. Ze besluit in de sollicitatiegesprekken die volgen om openheid te geven over haar migraine, want dit wil zij nooit meer meemaken!

In de sollicitaties die volgen vertelt Marije in de gesprekken over haar migraine. Daarbij geeft ze ook aan dat ze op deze dagen bereid is om in de middag en avond te werken. Na een periode van solliciteren vindt ze een nieuwe baan. Het lijkt een functie die bij haar past en deze nieuwe werkgever ziet helemaal geen problemen in haar migraine. Ze maken hierover speciale afspraken en deze komen op papier te staan. Wanneer Marije weer migraine heeft, hoeft zij zich niet ziek te melden. Ze mag om 12 uur beginnen en werkt in de avond door.

Na een half jaar bij de nieuwe werkgever krijgt Marije een contractverlenging aangeboden. Haar nieuwe werkgever is erg tevreden over haar werk en de migraine is totaal geen gespreksonderwerp.

Onbegrip en een (dreigend) arbeidsconflict komen helaas vaak voor op het werk wanneer een werknemer langdurig of frequent ziek is. Werkgever en werknemer groeien uit elkaar en hebben soms botsende belangen. Deze spanningen tussen werknemer en werkgever maken het probleem onnodig groot, want vaak kan de werknemer met enige aanpassing en wat begrip (van beide kanten) gewoon zijn of haar werk blijven doen. Ervaar jij ook door ziekte spanningen tussen jou en je werkgever? Laat het niet oplopen en ga dan aan de slag met deze tips:

  1. Ga het gesprek nooit uit de weg. In gesprek gaan met een leidinggevende wanneer er spanningen zijn, kan eng, vervelend of spannend zijn. Een klusje dat je liever uit de weg gaat. Toch is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Praat niet óver je baas, maar mét je baas. Vind je dit lastig? Een coach kan je hierbij begeleiden.
  2. Denk mee en kom met oplossingen. Marije had een oplossing voor ziekteverzuim en heeft deze aangedragen. Helaas wilde haar werkgever hierin niet met haar mee gaan, maar deze oplossing heeft haar wel aan een nieuwe passende baan geholpen. Oplossingen kunnen bijvoorbeeld ook zijn: een afgepaste bureaustoel, een extra pauze of andere werktijden.
  3. Bespreek je problemen op het werk met de Hij kan ook met jou meedenken. Vindt jouw werkgever bijvoorbeeld dat je bepaalde dingen wel moet kunnen, die je door jouw ziekte niet kan? De bedrijfsarts is degene die hierover beslist. Samen met de bedrijfsarts maak je een plan voor herstel of ander werk.
  4. Kom je er met je werkgever echt niet uit? Schakel dan hulp in. Een onpartijdige derde partij kan bemiddelen. Dit kan bijvoorbeeld iemand van personeelszaken zijn of een mediator.
  5. Teken nooit voor ontslag zonder dat er een jurist heeft meegekeken. Bij een arbeidsconflict wil een werkgever nog wel eens ontslag (soms met een geldsom erbij) aanbieden. Het kan verleidelijk zijn om dit accepteren wanneer je ongelukkig bent op je werk. Wanneer je echter zelf ontslag accepteert, kan het zijn dat je rechten op een uitkering verspeelt. Teken daarom nooit voor ontslag zonder juridisch advies. Vraag bijvoorbeeld om advies bij je rechtsbijstandverzekering, je vakbond of patiëntenvereniging.

 

Marije en haar werkgever kwamen er samen niet uit. Gelukkig hield Marije toch het vertrouwen in zichzelf. Zij wist wat ze waard was en door met openheid nieuwe sollicitaties aan te gaan, heeft zij nu een werkgever die vooral kijkt naar de kwaliteit van haar werk. Houd jij ook het vertrouwen in jezelf?bloemetjes__rechtsom

 

 

*De situatie van Marije is waargebeurd, in verband met de privacy is haar naam veranderd.

 

 

Wil je meer weten over Kelly Nooij? Bekijk de website www.kellynooij.nl of bekijk en like de facebookpagina Kelly Nooij Coaching.

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *