Wat iemand met chronische pijn zou moeten eten (en wat juist niet!)

Je kunt er de krant niet op naslaan en de t.v. niet aanzetten of er komt wel iets voorbij over gezondekrantenkoppen voeding. Het is inmiddels wel bekend dat we gezonder moeten gaan eten, en we worden bedolven onder de -elkaar vaak tegensprekende- goede raadgevingen. We worden steeds dikker met zijn allen, dus het is duidelijk dat er alleen daarom al iets moet gaan gebeuren. Maar daarnaast worden er ook steeds meer mensen ziek, en ook dat vindt voor een deel zijn oorsprong in al het ongezonde voedsel waar we overal om ons heen, op elk tijdstip van de dag, mee geconfronteerd worden. In elke winkelstraat zitten tegenwoordig allerlei verschillende eettentjes die junkfood verkopen, en het lijkt wel of elke winkel, of het nu de bouwmarkt is of de stomerij, naast hun gebruikelijke nering, de zakken snoep bij de kassa heeft liggen. Beperkten we ons vroeger tot drie maaltijden per dag, met hoogstens tussendoor een kopje koffie met een koekje, tegenwoordig lijkt elk moment van de dag een eetmoment geworden, en bij alles wat je doet lijkt ‘iets lekkers’ te horen.

Ik denk dat ik jullie niets nieuws leer wanneer ik je vertel dat gezond eten ook invloed kan hebben op je pijn. De witte rijst vervangen door volkorenrijst, quinoa of bulgur zal wellicht niet bij iedereenfruitsla effect hebben, maar het is de moeite waard om uit te proberen. Een maandje de suiker, ‘witte’ koolhydraten, de transvetten, alle junkfood en bewerkt voedsel laten staan, en eens zien wat er gebeurt. Met jou, én met jouw pijn.
Daarnaast zijn er een aantal producten die bewezen pijn kunnen verminderen, waarvan gember, kurkuma en omega-3 de bekendste zijn. Ik heb alles overzichtelijk voor je in onderstaand schema gezet.

VOEDING BIJ CHRONISCHE PIJN
SLECHT GOED
Suiker, aspartaam (dus ook geen light-producten) Liever niets, maar stevia, honing en agavesiroop beter dan suiker en aspartaam

Transvetten, ofwel onverzadigde vetten.
Zitten in:

  • margarine, braadvetpizza
  • gebak, koek
  • snacks, pizza
  • koffiemelkpoeder
  • veel kant-en-klaarmaaltijden
  • veel instant mixen en -sauzen
-Biologische (smeer)roomboter, kokosolie-Omega 3 vetten:

  • Vette vis: makreel, haring, zalm, tonijn, sardientjes·
  • Peulvruchten: sperziebonen, linzen, bruine bonen·
  • Noten
  • Koolzaad-, walnoot-, olijf- of sesamolie
  • Groene bladgroenten
  • Omega 3 supplementen (vis-olie pillen)
  • Chia zaad
‘Slechte’ koolhydraten, zoals witbrood, witte rijst, witte pasta Volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pastasoorten, quinoa, bulgur
Cafeïne (meer dan 3 koppen per dag en met name bij fibromyalgie) Cafeïne, tot max. 3 koppen per dag, en 0 (nul) bij fibromyalgie
Voedsel uit de nachtschade familie:
(bewezen meer pijn bij fibromyalgie patiënten)

  • Tomaat
  • Paprika
  • Aubergine
  • Aardappelen
Kersen, papaja, rozenbottels, ananas, cranberry sap, rode pepers
Voorzichtig met melkproducten.
Geldt niet voor iedereen maar de moeite waard om uit te proberen
Yoghurt
Tofu, tempeh
Voorzichtig met gist en gluten Munt, gember
Toevoegingen zoals smaakversterkers.
Berucht is ve-tsin, ofwel MGN of MSG
Kurkuma turmeric)kurkuma-poeder

  • Te koop bij de kruiden, kun je op bijna alles gooien.
    Wordt het beste opgenomen in combinatie met vet en zwarte peper
  • Kurkuma supplementen (fijnste als er ook zwarte peper bij zit, dan wordt het beter opgenomen)
Junk food en bewerkt voedsel Alle verse voedsel
Supplementen:

  • magnesium
  • vitamine D
  • visolie
  • kurkuma

 

boek-en-steun bloemetjes

Veel meer over het leven met chronische pijn vind je in het boek  ‘Lieve Help!’
Hierin heel veel tips en adviezen, alle do’s en don’ts,  met betrekking tot het leven met chronische pijn, voor zowel de persoon met pijn, als ook voor de mensen om hem of haar heen.
Het boek heeft sinds zijn verschijning alleen maar 5****** recensies gehad, zowel van pijnpatiënten en de mensen om hen heen, alsook van (pijn)artsen, psychologen en therapeuten.
Lees meer over ‘Lieve Help’ hier. 

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs en andere tips, nieuwtjes en evenementen? Schrijf je hier in. Je kunt je uiteraard altijd weer met 1 muisklik uitschrijven.

De inhoud van mijn blogs mag niet beschouwd worden als een medisch advies, diagnose of behandeling. Het is alleen bedoeld als informatie en geeft slechts mijn mening weer.

Wil je dit blogartikel delen of gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website (www.boek-en-steun.nl) plaatst:
“Door Anna Raymann, auteur van: “Lieve help! Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed”

Meer blogs vind je hier

 

 

Ga (net als bijna 2000 anderen) ook eens naar de Facebookpagina van Boek-en-steun, like ons en blijf op de hoogte van alle nieuws, tips en adviezen.
Nieuw is de Besloten Facebook-groep; Chronische pijngroep Boek-en-steun, waar je met ruim 2500 lotgenoten kunt chatten, vragen kunt stellen en steun kunt geven en krijgen.

 

 

Over de auteur
Lees hier meer over Anna op deze site: 'Wie is Anna?'

Laat een reactie achter

*

captcha *